الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی و شیوع ژن های مقاومت tetA، tetB، OXA-10 و OXA-48 در باکتری های اشریشیاکلی جدا شده از سرویس های بهداشتی دانشگاه آزاد مشهد (ایران) در سال 2020

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  اشریشیا کلی، فلور طبیعی روده انسان و حیوان است که گاهی باعث بیماری در روده و مجاری ادراری می شود. مطالعه حاضر به بررسی ژن های مقاومت در اشریشیا کلی جدا شده از سرویس های بهداشتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایران و توالی یابی ژنوم در سویه های مقاوم به تتراسایکلین می پردازد.

مواد و روش کار

  این تحقیق مقطعی بر روی 200 نمونه جمع آوری شده طی سه ماه انجام شد. نمونه ها در محیط ائوزین متیلن بلو آگار  (EMB)کشت و سپس باکتری ها جدا شدند. ایزوله های اشریشیا کلی با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، شناسایی و برای ارزیابی ژن های مقاومت استفاده شدند. ایزوله های اشریشیا کلی، برای تست آنتی بیوگرام به منظور شناسایی سویه های مقاوم استفاده شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، از نرم افزار های SPSS-22 و Kolmogorov-Smirnov استفاده شد.

یافته ها

  از 200 نمونه، 41 ایزوله به عنوان اشریشیا کلی با بالاترین میزان مقاومت به سفوتاکسیم (74/60%) و بیشترین میزان حساسیت به جنتامایسین (58/74%) شناسایی شدند. از بین 20 ایزوله، به ترتیب، 30%، 20% و 25% ژن های blaTEM-1، blaOXA-10  و blaOXA-48  را داشتند. از بین 38 ایزوله جدا شده مقاوم به تتراسایکلین، سه ایزوله (7/89%) دارای ژن tetA و دو ایزوله (5/26% درصد) دارای ژن tetR بودند.

نتیجه گیری

  در این تحقیق اکثر نمونه های جمع آوری شده، آلوده به اشریشیا کلی و مقاوم به آنتی بیوتیک ها بودند. برای کنترل شیوع بیماری عفونی اشریشیا کلی و استفاده خودسرانه از آنتی بیوتیک ها، انجام برخی برنامه های آموزشی و فعالیت های اجتماعی با هدف افزایش آگاهی سلامت توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
167 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!