بررسی اثر آپوپتوز فیوژن پروتئین انتروسین A، پیوسین R، لاکتوسین ، باکتریوسین ها و لیگاند اختصاصی بر رده سلولی سرطان معده (AGS)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  درمان های مرسوم ضد سرطان مانند جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و غیره با مقاومت ضد میکروبی (AMR) مرتبط هستند و اثرات منفی بر بافت های سالم دارند. در این مطالعه از تکنیک فلوسایتومتری برای ارزیابی اثربخشی یک پپتید ضد سرطانی اصلاح شده در درمان رده سلولی سرطان معده AGS استفاده شد.

مواد و روش کار

  در این مطالعه از نرم افزار بیوانفورماتیک برای تعیین توالی ژن EntA-PynR-Lac استفاده شد. باکتری E. coli BL21 مهندسی شده برای بیان پروتئین های نوترکیب مشتق شده از ژن فیوژن سنتز شده در ناقل بیانی pET22b استفاده شد. یک پروتئین نوترکیب طراحی شد و ساختار سه بعدی و پایداری آن مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از وسترن بلات و کروماتوگرافی ستون نیکل، پروتئین نوترکیب تایید و خالص شد. علاوه بر این، از تکنیک MTT برای تعیین کشندگی سلولی غلظت های مختلف پروتئین نوترکیب در سلول های AGS استفاده شد. فلوسایتومتری برای تعیین سطح آپوپتوز در سلول های AGS تیمار شده با غلظت پروتئین مورد نظر استفاده شد.

یافته ها

  با توجه به نتایج آزمون MTT، غلظت 80 میکروگرم بر میلی لیتر پروتئین نوترکیب، اثرات سایتوتوکسیک معنی داری را بر روی رده سلولی AGS نشان داد. علاوه بر این، با استفاده از فلوسایتومتری، مشخص شد که سلول های سرطانی تیمار شده با این غلظت از پروتئین نوترکیب، نسبت به سلول های سرطانی تیمار نشده، درصد مجموع آپوپتوز بیشتری را نشان می دهند.

نتیجه گیری

  مهار تکثیر و رشد سلول های سرطانی معده توسط این پروتئین نوترکیب موثر بوده است. ویژگی های ضد آپوپتوز پروتئین فیوژن، آن را برای اهداف درمانی و پیشگیرانه هنگام درمان سلول های سرطانی مفید می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
176 تا 185
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710713 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!