تشخیص مولکولی و بررسی فیلوژنتیک Entamoeba histolytica و Giardia intestinalis در بیماران اسهالی در عراق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  Entamoeba histolytica و Giardia intestinalis دو انگل رایج مرتبط با عفونت های گوارشی و بیماری های اسهالی در سراسر جهان هستند. این مطالعه به بررسی شیوع، خصوصیات مولکولی و روابط فیلوژنتیکی E. histolytica و G. intestinalis در بیماران مبتلا به اسهال و اختلالات روده در بیمارستان های سراسر عراق پرداخت.

مواد و روش کار

  نمونه های مدفوع از افرادی که علائم گوارشی داشتند جمع آوری شد و یک معاینه میکروسکوپی برای غربالگری وجود E. histolytica و G. intestinalis انجام شد. DNA از نمونه های مثبت استخراج شد و تکثیر PCR با هدف قرار دادن ژن 16S rRNA برای E. histolytica و ژن تریوز فسفات ایزومراز (TPI) برای G. intestinalis انجام شد. محصولات PCR به دست آمده تحت الکتروفورز ژل آگارز قرار گرفتند، خالص شدند و توالی یابی شدند. درختان فیلوژنتیک با استفاده از روش حداکثر درستنمایی بر اساس مدل Tamura-Nei ساخته شدند و تجزیه و تحلیل بوت استرپ انجام شد.

یافته ها

  از بین نمونه های مورد مطالعه، (85=n) 27/8 درصد E. histolytica و (n=60) 19/6 درصد G. intestinalis مثبت بودند. تجزیه و تحلیل توالی حضور E. histolytica و G. intestinalis با تطبیق توالی های به دست آمده با آنهایی که در بانک ژن NCBI موجود است را تایید کرد. تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک تنوع ژنتیکی و ارتباط جدایه های E. histolytica و G. intestinalis را نشان داد. الگوهای خوشه بندی خاص برای جمعیت عراق مشاهده شد که نشان دهنده پویایی انتقال منطقه ای بالقوه است.

نتیجه گیری

   این مطالعه بینش های ارزشمندی در مورد شیوع، خصوصیات مولکولی و روابط فیلوژنتیکی E. histolytica و G. intestinalis در بیماران عراقی مبتلا به اسهال و اختلالات روده ارائه می کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
361 تا 368
لینک کوتاه:
magiran.com/p2710766 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!