بررسی و ارزیابی راهبردهای مدیریتی به منظور کاهش استرس شغلی منابع انسانی (مورد مطالعه: بیمارستان امام رضا (ع))

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

منابع انسانی مهم ترین سرمایه و عامل استراتژیک هر سازمانی و به خصوص بیمارستان ها است. برای بهره برداری بیشتر از این سرمایه به منظور بهبود کیفیت خدمات بیمارستان، نیاز است مدیران با به کارگیری راهبردهای مناسب، عوامل استرس زای شغلی را کاهش دهند و حذف کنند. کاهش استرس در ارتقای روحیه و انگیزه ی منابع انسانی بیمارستان نقش بسزایی دارد. بنابراین، در این پژوهش،‏ راهبردهای مدیریتی ‏به منظور کاهش استرس شغلی منابع انسانی در بیمارستان امام رضا (ع) واقع در زرندیه ‏ بررسی شده است.

روش کار

 پژوهش حاضر برحسب هدف، از نوع کاربردی است. از نظر روش، از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر روش گردآوری داده ها، میدانی پیمایشی است. ‏جامعه ی آماری پژوهش شامل تمام صاحب نظران بیمارستان امام رضا (ع) است. 28 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش، پرسش نامه ی ماتریسی محقق ساخته در زمینه ی مسئله ی پژوهش بود. داده ها با تکنیک Taxsonomy تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

 با توجه به تحلیل داده ها مبنی بر محاسبه ی ضریب اهمیت شاخص های پژوهش، اعتمادبه نفس با 28/1%=Wj‏‎‎ و انگیزش و روحیه ی کارمند با 27/1%=Wj‏‎‎ ‎‏ شاخص های موثر شناسایی شدند.‏ همچنین، ‏بر اساس تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده ‏در این پژوهش با تکنیک تکسونومی، در میان راهبردهای مدیریتی مختلف به منظور ‏کاهش استرس شغلی، سه راهبرد تقویت فضای کاری بر اساس صمیمیت با‏ ‏‎‎0/469‎‎‏=‏CI‏، راهبرد شفافیت اهداف شغلی (شفافیت در نقش ها و وظایف) با ‏‎‎5/521‎‎‎‏=‏CI‏ و مدیریت مشارکتی با ‏‎3/798‎‎‎‏=‏CI‏ در اولویت قرار گرفتند.

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج این تحقیق، نیاز است مدیران بیمارستان به منظور کاهش استرس شغلی نیروی انسانی، راهبردهای صمیمیت در فضای کاری، شفافیت در نقش ها و سبک مدیریت مشارکتی را تدوین و پیاده سازی کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!