شناسایی و آزمون مولفه های سازمانی تبیین کننده تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در نظام آموزش و پرورش ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و آزمون مولفه های سازمانی تبیین کننده تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در نظام آموزش و پرورش ایران از طریق روش تحقیق مدل آمیخته اکتشافی انجام شد.

مواد و روش ها

جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان آکادمیک (اعضاء هیئت علمی رشته های مدیریت دولتی و آموزشی در مراکز آموزش عالی)، خبرگان سازمانی (مدیران عالی و میانی نظام آموزش و پرورش) و متخصصان مرتبط با موضوع پژوهش و در بخش کمی مدیران مدارس دولتی دخترانه و پسرانه دوره اول متوسطه استان مازندران، در 518 مدرسه دخترانه، 505 مدرسه پسرانه و 21 مدرسه مختلط بتعداد 1044 نفر بودند. در بخش کیفی از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونه گیری خوشه ای نسبی چندمرحله ای بر اساس فرمول کوکران، تعداد 281 نفر، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. داده ها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با چک لیست نیمه ساختاریافته و ساختاریافته طی چهار راند در نرم افزار SPSS و در بخش کمی از طریق مدلسازی معادلات ساختاری با ابزار پرسشنامه محقق ساخته 96 گویه ای در نرم افزار AMOS تحلیل گردید. در بخش کیفی برای تعیین روایی، محتوای چک لیست خبره سنجی از نظر قابل فهم بودن و گویا بودن مورد تائید پنج تن از خبرگان دانشگاهی و سازمانی قرار گرفته و پایایی با روش آزمون مجدد، 81/0 محاسبه و تایید گردید. در مرحله کمی، روایی پرسشنامه  به سه روش صوری، محتوایی (محدوده CVR و CVI برای گویه ها بترتیب بین  6/0 تا 0/1 و 8/0 تا 0/1) و سازه (روایی همگرا بین 604/0 تا 924/0 و واگرا) تایید شد. پایایی هم به سه روش تعیین ضریب بارهای عاملی گویه ها (بیشتر از 4/0)، آلفای کرونباخ (738/0 تا 953/0) و پایایی ترکیبی (772/0 تا 970/0) برآورد شد.

یافته ها

یافته های کیفی نشان داد، مدل عوامل سازمانی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب در آموزش و پرورش دارای هفت بعد (علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی) و 24 مولفه بوده است.

نتیجه گیری

نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد و مولفه های مدل پژوهش، مورد تائید واقع شدند.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712235 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!