ارایه الگوی برنامه های درسی مدارس بر اساس نیازهای اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی برنامه های درسی مدارس بر اساس نیازهای اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه می باشد.

مواد و روش ها

روش تحقیق از نظر هدف پژوهش توسعه ای- کاربردی، از نظر شیوه گرد آوری داده ها از نوع توصیفی،از نظر نوع داده ها، رویکرد پژوهشی حاضر، آمیخته(کیفی و کمی) که رویکرد کیفی با روش داده بنیاد سیتماتیک انجام شد. در این پژوهش، ابتدا به مطالعه اسناد و مدارک، کتابها، مقاله ها،  منابع اینترنتی، پایان نامه ها، مقاله ها و متون تخصصی پرداخته شد. جامعه آماری رویکرد کیفی کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اساتید و اعضای هیات علمی برنامه درسی، صاحب نظران و خبرگان می باشند و مصاحبه با آنان تا حد اشباع نظری داده ها، ادامه داشت. جامعه آماری در رویکرد کمی  شامل دبیران مدارس دوره دوم متوسطه شهر تهران به تعداد 14378و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در دسترس که به تعداد 40 نفر مشغول فعالیت هستند. حجم نمونه براساس جدول مورگان کرجسی 374 نفر است. در رویکرد کیفی  از مصاحبه نیمه ساختاریافته و در رویکرد کمی  ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته که با مرور مبانی نظری و عملی و نیز نتایج مصاحبه تدوین شده است.روایی و پایایی مصاحبه و پرسشنامه در پژوهش محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در رویکرد کیفی  از روش داده بنیاد سیستماتیک و به دست آوردن کدهای باز، محوری و انتخابی و در رویکرد کمی  از شاخص های مرکزی، شاخص های پراکندگی، جداول و نمودارها ، آزمون-های تحلیل عاملی (تاییدی و اکتشافی) ،معادلات ساختاری ،آزمونt،آزمون آلفای کرونباخ و برازش الگو و سایر محاسبات آماری استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان دهنده الگوی پارادایمی شامل نیازهای اجتماعی، فرهنگی و روانشناختی دانش آموزان دوره دوم متوسطه به  عنوان مقوله محوری و شرایط علی (هدف ، محتوا، فرایند یاددهی یادگیری و ارزشیابی)، عوامل زمینه ای، شرایط مداخله  گر و راهبردهای (درون مدرسه ای و برون مدرسه ای) و پیامد (تغییر در نگرش و رفتار) می باشد.

نتیجه گیری

برازش الگوی برنامه های درسی مدارس بر اساس نیازهای اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی دانش آموزان دوره دوم متوسطه مورد تایید قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
460 تا 473
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712269 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!