طراحی و ارزیابی برنامه کاربردی توصیه گر تغذیه کودکان 1 تا 5 سال مبتنی بر اندروید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سیستم های توصیه گر تغذیه یکی از شاخص ترین فناوری های حوزه ی انفورماتیک تغذیه ای هستند که کاربران را برای داشتن یک تغذیه سالم یاری می کنند. این سیستم ها قادر هستند با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی کودک، مناسب ترین غذاها و برنامه های غذایی را پیشنهاد دهند. با توجه به این که کودکان آسیب پذیرترین گروه سنی را تشکیل می دهند، از مهم ترین هدف های بهداشتی در سال های اولیه زندگی کودک، دست یابی به تغذیه متعادل و صحیح بوده که این مطالعه با هدف طراحی، ایجاد و ارزیابی سامانه ی توصیه گر تغذیه کودکان انجام گرفته است.

روش بررسی

این پژوهش در سال 1400 در سه مرحله جهت نیازسنجی عناصر اطلاعاتی برنامه کاربردی توصیه گر تغذیه انجام شده است. ابتدا به منظور تعیین عناصر داده ای و قابلیت های برنامه، تحلیل نیازهای داده ای صورت گرفته است. در ادامه بر اساس نیازسنجی های انجام شده، برنامه کاربردی، طراحی شده و نسخه نهایی آن ایجاد گردیده است. اپلیکیشن در محیط اندروید استودیو ایجاد و سپس کاربردپذیری فنی آن با استفاده از پرسش نامه ی نیلسن توسط 5 نفر از خبرگان انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت انجام شده است.

یافته ها

عناصر اطلاعاتی و قابلیت های موردنیاز برنامه تعیین گردیده و پس از تحلیل آماری پرسش نامه، اکثر موارد مطرح شده در آن توسط متخصصان شرکت کننده در پژوهش با درصد بالایی(90 درصد) ضروری دانسته شده و در برنامه کاربردی لحاظ شدند. سپس طراحی و ایجاد برنامه کاربردی توصیه گر تغذیه کودکان 1 تا 5 سال در محیط برنامه نویسی اندروید استودیو انجام شد. در آخر از پرسش نامه ی ارزیابی اکتشافی نیلسن استفاده و کاربردپذیری فنی آن توسط خبرگان ارزیابی گردید. میانگین شدت وخامت مشکلات مربوط به اصول ده گانه ی نیلسن 1/3 به دست آمد که این مقدار در دسته بندی مشکلات جزیی قرار می گیرد.

نتیجه گیری

استفاده از برنامه کاربردی توصیه گر تغذیه، راهکار مفیدی برای افزایش آگاهی والدین از وضعیت رشد کودک از لحاظ سن، قد و دور سر خواهد بود. این برنامه موجب ارتقای سلامت تغذیه، بهبود سلامت روحی و روانی، رشد بهتر کودکان شده و با استفاده از توصیه های تغذیه ای مناسب نقش بسزایی در جلوگیری از بروز بیماری ها خواهد داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 313
لینک کوتاه:
magiran.com/p2712606 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!