بررسی نقش عامل خود اجتماعی شهروندان بر توسعه پایدار شهری منطقه 2 شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

یکی از دلایل عدم موفقیت طرح های توسعه پایدار شهری عدم توجه به خود اجتماعی شهروندان در نقش عاملیت است. زیرا برای توسعه پایدار شهری، وجود عوامل انسانی با شایستگی و مسئولیت اجتماعی یک ضرورت است. هدف این پژوهش بررسی نقش خود اجتماعی شهروندان بر توسعه پایدار شهری منطقه 2 شهر تهران بود.

روش شناسی:

 این پژوهش از نوع پیمایش-مقطعی بوده و در سال 1401 در منطقه 2 شهر تهران انجام شد. داده ها با استفاده از پرسش نامه استاندارد خود اجتماعی (SSC) و پرسش نامه محقق ساخته توسعه پایدار شهری جمع آوری شد. در فرآیند استفاده از پرسش نامه های مذکور، بومی سازی براساس نظر اساتید و صاحب نظران دانشگاهی انجام شد. به منظور انتخاب محله های شهری از روش نمونه گیری خوشه ای و برای انتخاب بلوک ها از روش نمونه گیری سیستماتیک استفاده شد. سپس از میان خانوارهای منتخب در محلات طرشت، کوی نصر، مرزداران شرقی، سعادت آباد و پرواز، 600 نفر با استفاده از نمونه گیری سهمیه ای برای پاسخ گویی به پرسش نامه انتخاب شدند. برای بررسی ارتباط بین خود اجتماعی شهروندان و توسعه پایدار شهری از معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS و آزمون T دو متغیره با استفاده از 22SPSS  استفاده شد.

یافته ها

بر اساس معادلات ساختاری، بارهای عاملی تمام شاخص ها در سطح 001/0 معنی دار بوده و ارتباط معنی دار بین عامل توسعه پایدار و خود اجتماعی شهروندان مشاهده شد. آزمون t حاکی از وجود ارتباط معنی دار بین شایستگی و مسئولیت اجتماعی به عنوان شاخص های تبیین کننده عامل خود اجتماعی با توسعه پایدار شهری بود(p<0.001).

نتیجه گیری

بین خود اجتماعی شهروندان تهرانی (شایستگی و مسئولیت اجتماعی) و توسعه پایدار شهری در منطقه 2 ارتباط معنی دار و تاثیر متقابلی وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2718767 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!