مقایسه کشت 24 و 48 ساعت بر بلوغ آزمایشگاهی تخمک با استفاده از سکرتوم سلول های بنیادی مشتق از خون قاعدگی در تخمدان پلی کیستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی روشی نوین درپزشکی بازساختی و ناباروری می باشد. اخیرا غنی سازی بوسیله سکرتوم حاصل از این سلول ها، همچنین زمان بهینه جهت کشت، در راستای بهبود نتایج بلوغ ازمایشگاهی تخمک (IVM) بویژه در زنان دارای تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه مقایسه اثر زمان های کشت 24 و 48 ساعت بر IVM با استفاده از سکرتوم سلول های بنیادی خون قاعدگی (MenSCs) همراه با مایع فولیکولی و ملاتونین در زنان PCOS می باشد. 400 تخمک نابالغ ژرمینال وزیکول از 100 بیمار PCOS، بعنوان بهترین کاندید جهت انجام IVM، جمع آوری و به طور تصادفی در چهار گروه کنترل، سکروتوم، مایع فولیکولی و ملاتونین تقسیم شدند. بلوغ تخمک در زمان-های 24 و 48 ساعت مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تاثیر سن بیماران بر نتیجه مطالعه در رده های سنی زیر 30 و بالای 30 سال در هر دو بازه زمانی مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان بلوغ تخمک در زمان 24 ساعت در گروه غنی شده با سکرتوم نسبت به کنترل افزایش معنی داری نشان داد (05/0 > p) .همچنین در 48 ساعت افزایش بلوغ تخمک در گروه غنی شده با ملاتونین، بعنوان یک آنتی اکسیدانت موثر، نسبت به کنترل معنی دار بود (001/0 > p). یعلاوه طبق یافته های این پژوهش سن خانم تاثیر قابل توجهی در میزان بلوغ تخمک در کشت 24 ساعت نداشت در حالیکه در 48 ساعت در گروه سنی جوان تر میزان بلوغ تخمک در گروه سکرتوم و گروه ملاوتونین نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت. در نتیجه زمان کشت 24 ساعت بهمراه محیط IVM غنی شده توسط سکرتوم زمانی بهینه در راستای افزایش بلوغ تخمک در زنان PCOS می باشد. همچنین استفاده از ملاتونین استراتژی موثری برای بهبود بلوغ تخمک در زمان های کشت طولانی تر به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 105
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2719812 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!