تشخیص مولکولی بروسلا ملی تنسیس در سرم بیماران مشکوک به ابتلا به تب مالت توسط بررسی ژن omp31 و مقایسه با نتایج آزمون های سرولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بروسلوزیس یکی از شایع ترین بیماری های عفونی مشترک بین انسان و دام با گسترش جهانی است. این بیماری همواره در ایران بروز بالایی داشته است. هدف از مطالعه حاضر، تشخیص مقایسه ای عفونت بروسلوز ناشی از بروسلا ملی تنسیس در سرم بیماران در شهر اصفهان، براساس تکثیر ژن omp31 و روش های سرولوژیک بود.

روش بررسی

نمونه خون از 200 فرد مشکوک به بروسلوز گرفته شد. اطلاعات جمعیت شناختی بیماران مطابق با پرسش نامه، جمعآوری شد. نمونه ها به وسیله آزمون های سرولوژی تشخیص بروسلوز شامل رز بنگال، رایت لوله ای و 2مرکاپتواتانل (2ME) ارزیابی شدند. استخراج DNA به روش فنل/کلروفرم انجام شد و با پرایمرهای اختصاصی ژن omp31 در واکنش زنجیره ای پلیمراز مورداستفاده قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 23، با تست آنووا تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها

200 نمونه متعلق به 122 زن و 78 مرد با میانگین سنی 43/17±17/45 سال بود. تکثیر ژن omp31 در 5/14 درصد موارد نتیجه مثبت داشت که با نتایج آزمون های سرولوژیک هماهنگ بود. حساسیت آزمون های رایت، کومبس رایت، 2ME و آگلوتیناسیون بر پایه ژل در مقایسه با PCR به ترتیب 7/89، 9/75، 2/55 و 2/55 درصد به دست آمد. بیشترین افراد مبتلا خانه دار (9/37 درصد) و شهرنشین (9/75درصد) بودند. درد عضلانی (68 درصد) شایع ترین علامت بالینی و بهترین عامل در مبتلایان مصرف لبنیات غیرپاستوریزه (2/17 درصد) بود.

نتیجه گیری

روش تشخیص مولکولی بروسلوز براساس تکثیر ژن omp31 در مقایسه با روش های سرولوژیک به کاررفته، از حساسیت و دقت بالاتری برخوردار است. باتوجه به اهمیت تشخیص سریع بروسلوز و کنترل عوارض بالینی آن، شناسایی ژن omp31 در آزمایشگاه های تشخیص مولکولی پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2719890 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!