تغییرات پاتولوژیکی و هورمونی بیضه در موش های کوچک سفید آزمایشگاهی تحت تاثیر با حشره کش اسپیروتترامات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه عوارض جانبی حشره کش ها به دلیل استفاده بی رویه از آن ها توسط کشاورزان غیرقابل انکار است. هدف این تحقیق بررسی اثرات اسپیروتترامات بر تغییرات پاتولوژیکی و هورمونی بیضه در موش های کوچک آزمایشگاهی بود.

روش بررسی

در این تحقیق آزمایشگاهی، تعداد 24 موش کوچک نر بالغ، با محدوده وزن بدنی 25-30 گرم از حیوان خانه دانشگاه ارومیه تهیه شد و مورد بررسی قرار گرفتند. موش ها به طور تصادفی به 3 گروه 8 تایی شامل گروه کنترل، آزمایش 1 و آزمایش 2 تقسیم شدند. موش های گروه آزمایش 1 اسپیروتترامات به مقدار 2/5 میلی گرم بر کیلوگرم و گروه آزمایش 2 اسپیروتترامات به مقدار 10 میلی گرم بر کیلوگرم و موش های گروه کنترل به همان مقدار آب مقطر به مدت 21 روز از طریق دهان به وسیله گاواژ دریافت کردند. بعد از این مدت موش ها، بی هوش شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه در نرم افزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد اسپیروتترامات موجب افزایش ضخامت تونیکا آلبوژینه، قطر لوله های اسپرم ساز، شاخص تمایز لوله بیضه ای و  شاخص اسپرمیوژنز شده و موجب کاهش ضخامت اپیتلیوم لوله های اسپرم ساز، شاخص جایگزینی مجدد اسپرماتوگونی های فعال، سلول های لیدیگ، کاهش هورمون های هورمون های لوتئینه، محرک فولیکول و تستوسترون شده است، اما ضخامت بافت بینابینی، سلول های سرتولی، سلول های لنفوسیت تغییر معناداری نداشت.

نتیجه گیری

حشره کش اسپیروتترامات با مهار فعالیت استیل کوآنزیم A، موجب اختلال در تولید انرژی و مانع از سنتز چربی های موردنیاز سلول شده است و درنهایت منجر به کاهش اسپرماتوژنز در موش ها شده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2719898 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!