تاثیر تمرین تناوبی با شدت متوسط بر محتوای تام و فسفریله پروتئین کینازهای c-Jun با ترمینال- Nدر بافت قلب رت های دیابتی مبتلا به دیابت نوع یک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عملکرد قلبی در افراد دیابتی از طریق سازکار های سلولی متفاوتی تاثیر می پذیرد؛ یکی از این مسیرهای مهم سلولی کینازهای c-Jun با ترمینال- N(JNKs) است که نقص در عملکردشان می تواند منجر به نقص قلبی شود؛ بنابراین، هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرین تناوبی با شدت متوسط (MIIT) بر محتوای تام و فسفریله پروتئین کینازهای JNKs در بافت قلب رت های دیابتی مبتلا به دیابت نوع یک است.

روش ها

در این مطالعه تجربی، 12 سر رت نر دو ماهه از نژاد اسپراگ داولی با میانگین وزن 20±300 گرم انتخاب شدند. دیابت نوع یک (قند خون بالای 300) از طریق تزریق درون صفاقی محلول استرپتوزوتوسین (با دوز 50 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن) به رت ها القاء شد. این رت ها به روش تصادفی به دو گروه، تمرین دیابتی و کنترل دیابتی تقسیم شدند؛ گروه تمرینی، MIIT را به مدت چهار هفته با شدتی معادل 55 تا 75 درصد حداکثر سرعت انجام دادند. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون t- مستقل در نرم افزار گراف پد پریسم نسخه 5/9 انجام شد. سطح معناداری پژوهش حاضر، 05/0P≤  در نظر گرفته شده است.

یافته ها

محتوای درون سلولی پروتئین JNK پس از چهار هفته MIIT کاهش معنی داری را دو فرم تام (01/0P=) و فسفریله (0001/0P=) نشان داد. در مقابل نسبت تام به فسفریله محتوای درون سلولی پروتئین JNK به دنبال چهار هفته MIIT تغییر معنی داری را نشان نداد (23/0P=).

نتیجه گیری

MIIT منجر به کاهش محتوای فرم های تام و فسفریله پروتئین JNK شد که این احتمالا می تواند منجر به مرگ سلولی کمتر در سلول های قلبی آزمودنی های دیابتی شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 76
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2721513 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!