حقایق تاریخ پهلوی از دیدگاه امام خمینی (ره)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

امام خمینی (ره)، بیان وقایع و سرگذشت ملت را ضروری می دانست و باور داشت همواره در هر عصری باید تاریخ نگاران و مورخانی امین، تجربه ها و داده های تاریخی آن دوران را بیان کنند؛ زیرا اگر تاریخ به درستی ثبت نشود یا ناقص ثبت شود، نسل های آینده در بازشناسی و بازیابی هویت و فرهنگ خود، به مشکلات فراوانی برخواهند خورد؛ چنانچه فرمودند:آنچه را امروز برای ما روشن و واضح است برای نسل های آینده مبهم می ‏باشد؛ و تاریخ، روشنگر نسل های آینده است و امروز قلم های مسموم درصدد تحریف واقعیات هستند، باید نویسندگان امین این قلم ها را بشکنند.[1]امام راحل (ره) در سخنرانی ها و نوشته های خود معمولا برای تبیین مطالب و پیام های خود از روایت های تاریخی استفاده می کردند و به مطالعه مستمر آثار تاریخی و الگوگیری و عبرت پذیری از آنها می پرداختند. ایشان بار ها مسلمانان و دولت های اسلامی را به عبرت گرفتن از تجربه های عصر استعمار و انحطاط و نیز سقوط سلطنت پهلوی فرا می خواندند:تاریخ باید سرمشق ما باشد و ما وقتی که تاریخ را نگاه می‏ کنیم، تحولاتی که پیدا شده است در اسلام و در مسلمین، هرجا که... مردم و مسلمین به قوت ایمان حرکت می‏ کردند، نصر با آنها همراه بوده است. و هروقت برای رسیدن به آمال دنیایی بوده است، نصر از آنها فرار می‏ کرده است.[2] امام خمینی (ره) همچنین اهتمام ویژه ای به سرگذشت مردم و کشور در عصر پهلوی داشت و در مناسبت های مختلف می کوشید گوشه هایی از آن دوران را برای مردم بیان کند؛ اما هدف ایشان از بیان وقایع آن دوران تنها ذکر سرگذشت کشور نبود، بلکه در نظر داشت مصیبت های آن دوران را برای مردم بیان کند. ایشان در این باره می فرمایند: «ما در طول پنجاه سال سلطنت سیاه پهلوی مصیبت هایی دیدیم، ما دیدیم و شما بعضی تان شنیدید»[3] تا به این ترتیب برای کسانی که مسائل آن دوران را از یاد برده اند، یادآوری شود[4] و جوانان نیز تصور درستی از آن دوران به دست بیاورند. از سوی دیگر وقایع دوران پهلوی به مثابه یک تجربه زیسته برای امام خمینی (ره) بود که بیان آن به تقویت حافظه جمعی مردم کمک می کرد. ایشان در این باره فرمودند:شما می دانید که در ظرف پنجاه و چند سال در ایران چه گذشت. مسلما همه شما شاهد نبودید، از باب اینکه جوان هستید اغلب؛ لکن من از همان زمان، از کودتای رضا خان تا امروز، شاهد همه مسائل بوده ام.[5] [1]. سیدروح الله موسوی خمینی، صحیفه امام، ج 3، ص 434.[2]. همان، ج 7، ص 67.[3]. همان، ج 18، ص 319.[4]. همان، ج 8، ص 292-293.[5]. همان، ج 7، ص 249.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 16
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2721534 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!