تاثیر بازی وارسازی کلاس درس مجازی بر انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی وارسازی بر انگیزه و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در پایه اول در کلاس درس مجازی در شهرستان خمین در سال تحصیلی 1400- 1399 اجرا شده است. روش پژوهش در این مطالعه، شبه تجربی با طرح تحقیق پیش آزمون_ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایه اول شهرستان خمین بودند که بدین منظور نمونه ای با حجم 30 نفر به صورت در دسترس از دانش آموزان دختر شهرستان خمین انتخاب شد. دانش آموزان پس از همتاسازی در اثر انتخاب تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه انگیزش تحصیلی هارتر (1980) و آزمون عملکرد تحصیلی محقق ساخته برای گردآوری داده ها استفاده شد. پایایی آزمون عملکرد تحصیلی با استفاده از روش کودر ریچاردسون 20، 0.722 گزارش شد. دوره به مدت 10 جلسه در نرم افزار شاد اجرا شد که در آن دانش آموزان هر دو گروه مطالب یکسانی را آموزش می دیدند، اما در گروه آزمایش روش ارزشیابی و ارائه بازخورد، بازی وارسازی شده بود. به منظور تحلیل استنباطی داده ها از شاخص آمار استنباطی تحلیل کوواریانس استفاده شد. در پایان، نتایج نشان داد که بازی وارسازی کلاس درس مجازی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی و عملکرد یادگیری دانش آموزان تاثیر معناداری دارد. با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاد می شود اصول بازی وارسازی در آموزش دروس دوره ابتدایی به صورت مجازی مورد استفاده قرار گیرد.
-
تاثیر یادگیری مفاهیم درس قرآن (مبتنی بر بازی اتاق فرار آموزشی) بر درگیری تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی
زهرا جوادی، رحیم مرادی*،
نشریه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، تابستان 1403 -
تاثیر همتاارزیابی مبتنی بر وب بر مهارت های یادگیری خودراهبری دانشجویان
*، فاطمه صحرایی، مرمر خان محمدی
فصلنامه فناوری آموزش، زمستان 1402