تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ‬ریزی ‬شده بر کنترل استرس کنکور سراسری در دختران دانش ‬آموز شهر مشهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آماده شدن برای کنکور، استرس زیادی را برای نوجوانان ایجاد میکند. لذا این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتاربرنامه ریزی شده بر کنترل استرس کنکور سراسری در دختران  نوجوان شهر مشهد انجام شد.

روش کار

در این مطالعه نیمه تجربی، 80 نفر از دختران نوجوان شهر مشهد به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای وارد مطالعه شدند و بصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند.  ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. مداخله آموزشی بر اساس نظریه رفتاربرنامه ریزی شده طراحی و در 3 جلسه آموزشی 45 دقیقه ای اجرا شد. قبل از مداخله، بلافاصله و 3 ماه بعد از مداخله  آموزشی، پرسشنامه ها تکمیل شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارآماریSPSS-24 و آزمونهای آماری تی و من- ویتنی، آزمون دقیق فیشر و آزمون کای دو استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد در مرحله قبل از مداخله بین دوگروه در سازه های نظریه رفتاربرنامه ریزی شده، تفاوت معنی داری مشاهده نشد، اما پس از مداخله درگروه آزمون بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله، تفاوت آماری معنی داری در میانگین نمرات سازه هنجار انتزاعی مشاهده شد. 

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر هنجارهای انتزاعی استرس تحصیلی نوجوانان موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
412 تا 420
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2723492 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!