بررسی و مقایسه تطبیقی نقاشی های پایه روغنی و پایه آبی عصر قاجار از دیدگاه تکنیکی و زیبایی شناسی
دوره قاجار در تاریخ نقاشی دورانی پراهمیت و قابل بررسی است؛ فصل نوینی از نقاشی در این دوره تاریخی آغاز می شود که با خود نگرشها و رویکردهای جدید و خاصی را به همراه دارد و به شدت متاثر از مضامین و شیوه های اروپایی با وجود شیوه ها و سبک های متنوع در نقاشی است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی شیوه های مختلف نقاشی قاجار و همچنین مطالعه و مقایسه کلی نقاشی های پایه روغنی و پایهآبی این دوره بر پایه تطبیق آنها با یکدیگر به شیوه تحلیلی- تطبیقی می باشد. و پرداختن به این مسئله که: چه تفاوتها و شباهت های کلی و جزئی بین این دو گروه بزرگ تکنیکی وجود دارد. از اهم نتایج این تحقیق: در دوره قاجار، با توجه به گسترش شدید نقاشی رنگ روغنی، رقابتی نامحسوس بین دو گروه رنگهای پایه آبی و پایه روغنی صورت میگیرد و در نهایت رنگهای روغنی و روغنها قویتر عمل میکنند، و به طورکل بیشتر مورد توجه هنرمند، جامعه و به ویژه دربار قرار میگیرند. با این وجود هنرمندانی هستند که سعی در زنده نگاه داشتن شیوه های گذشته مانند گلومرغ و نقاشی زیر الکی را دارند. اما اغلب آنان نیز از مقوله فرنگی سازی و تاثیرات غرب بی نصیب نمانده و از این رهیافت روح حاکم بر نقاشی قاجار متفاوت از دوره های دیگر تاریخ نقاشی می شود، نهایتا نقاشی این دوره حال و هوایی نوظهور و غیر ایرانی پیدا میکند.