نقش واسطه ای ابرازگری عاطفی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی هگزاکو با خیانت اینترنتی در دانشجویان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

مطابق رویکردهای شناختی-رفتاری در مسائل مرتبط با خانواده، عوامل شخصیتی و عاطفی در نوع گرایش به خیانت زوجین نقش بسزایی دارند. این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطه ای ابرازگری عاطفی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی هگزاکو با خیانت اینترنتی در دانشجویان انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل یابی ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی 324 دانشجوی دختر متاهل در دانشکده پرستاری دانشگاه بابل در سال تحصیلی 1401- 1400 بود. 250 نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسش نامه خیانت اینترنتی (IIQ)، پرسش نامه ویژگی های شخصیتی هگزاکو (HEXACO) و پرسش نامه ابرازگری عاطفی کینگ و امونز (EEQ) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. جهت تحلیل نتایج از روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با نرم افزار SPSS 18 و AMOS 23 استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد ویژگی های شخصیتی هگزاکو و ابرازگری عاطفی بر خیانت اینترنتی به ترتیب دارای اثر مستقیم 0/309- و 0/265- بودند. اثرغیرمستقیم ویژگی های شخصیتی هگزاکو با نقش واسطه ای ابرازگری عاطفی بر خیانت اینترنتی برابر با 0/46- بود. با توجه به مقادیر به دست آمده از شاخص های برازش، مدل پژوهش تایید شد و در مجموع 39 درصد از خیانت اینترنتی توسط متغیرهای ویژگی های شخصیتی هگزاکو و ابرازگری عاطفی قابل تبیین بود.

نتیجه گیری

ابرازگری عاطفی می تواند در رابطه بین ویژگی های شخصیتی هگزاکو با خیانت اینترنتی در دانشجویان به صورت منفی و معنا داری واسطه باشد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2727793 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!