شناخت پیشران های زندگی سرمایه های انسانی فراجا از دیدگاه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سازمان ها برای مدیریت زندگی کارکنان خود در ابعاد فردی و اجتماعی نیازمند شناخت پیشران های زندگی آنان می باشند. هدف شناخت پیشران های زندگی سرمایه های انسانی فراجا از دیدگاه حضرت امام خامنه ای می باشد.

روش

از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها یک مطالعه آمیخته(کیفی-کمی) است. بخش کیفی بیانات امام خامنه ای و در بخش کمی بهره مندی از نظر 10 نفر از خبرگان و 70 نفر از کارشناسان است که با توجه به  نمونه گیری تصادفی و به صورت طبقه ای انتخاب شده اند؛ پژوهش از تکنیک های تحلیل عاملی اکتشافی، تکنیک وزن دهی سوارا و تشکیل پنل دلفی در دو مرحله انجام می شود.

یافته ها

از تعداد 283 مضمون احصا شده از بیانات حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی)،71 شاخص پیشران زندگی سازمانی پذیرش شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد به ابعاد فردی و اجتماعی نامگذاری شوند. هر بعد را خبرگان به مولفه های شناختی، گرایشی و فردی تجزیه نمودند. در مولفه شناختی ابعاد (فردی 7 شاخص و اجتماعی7 شاخص) در مولفه گرایشی: ابعاد (فردی 9 شاخص و اجتماعی 8 شاخص)؛ در مولفه رفتاری: ابعاد (فردی 22 شاخص و اجتماعی 16 شاخص) حاصل شد. وزن دهی به روش سورا به ترتیب مولفه های رفتاری با ضریب تاثیر گذاری 0.387 شناختی با 0.325 و گرایشی با 0.287 قابل توجه است.

نتیجه گیری

فراجا به منظور رشد و تعالی سازمانی تلاش دارد تا حرکتی رو به کمال داشته باشد. با چنین حرکت ارزشمندی، و شناخت مهمترین شاخص های پیشران زندگی سازمانی آنان در دو بعد فردی و اجتماعی می توان به تحقق آن کمک نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2730123 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!