بررسی چگونگی ارائه خدمات در کلانتری و رابطه آن با ارتقای رضایت مندی شهروندان مورد مطالعه: کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 کلانتری ها مسئول برقراری نظم و امنیت در سطح  شهر هستند. عملکرد خوب، قاطع و مقتدرانه آن، می تواند باعث فراهم سازی بستری رضایت بخش از عملکرد اجرایی و افزایش میزان نفوذ و اقتدار پلیس به عنوان نمادی از قدرت حاکمیت در برقراری امنیت اجتماعی را در پی داشته باشد. بنابراین بررسی فرآیندهای ارائه خدمات مطلوب برای تحقق رضایت شهروندان امری ضروری است. ازاین رو پژوهش حاضر با هدف بررسی چگونگی ارائه خدمات در کلانتری و رابطه آن با ارتقای رضایت مندی شهروندان انجام پذیرفت.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی می باشد. جامعه هدف، مراجعان دایره مشاوره و مددکاری کلانتری 11 فرماندهی انتظامی شهرستان تبریز می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری در دسترس حجم نمونه 92 نفر تعیین گردید. ابزار گردآوری داده ها نیز چهار پرسشنامه محقق ساخته بود که برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای، تی مستقل و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.

یافته ها

یافته ها نشان داد کیفیت ارائه خدمات کلانتری ها از نظر مراجعان در سطح مطلوبی بوده است؛ همچنین بین نگرش مراجعان بر حسب نوع خدمت ارائه شده به آن ها و بین نگرش مراجعان در حل مسائل فردی بر حسب وضعیت تاهل آن ها تفاوت وجود دارد p<0.05؛ اما بین نگرش مراجعان بر حسب سن و تحصیلات آن ها و بین نگرش مراجعان در مسائل خانوادگی، مسائل حقوقی و مسائل اجتماعی بر حسب وضعیت تاهل آن ها تفاوت وجود ندارد.

نتیجه گیری

میزان مطلوبیت کیفیت ارائه خدمات چهارگانه در کلانتری یاد شده از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در ارتقای رضایت مندی شهروندان در احساس امنیت اجتماعی بود. همچنین با توجه به اینکه ارزیابی کیفیت خدمات در بخش خدمات عمومی در کلانتری ها با استفاده از شاخص تعدیل شده سروکوال بر مبنای خدمات چهارگانه در کلانتری ها در ایران برای اولین بار انجام می شود، این تحقیق می تواند روزنه های جدیدی را برای انجام تحقیقات بعدی باز نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2730124 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!