تاثیر مکمل سازی هم زمان عناصر روی، مس و منگنز بر انجماد پذیری منی قوچ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
مکمل کردن برخی از مواد معدنی کم نیاز (روی، مس و منگنز) نقش محوری بر جنبه های مختلف عملکرد تولیدمثلی حیوانات مزرعه دارد و دارای اثرات آنتی اکسیدانتی قوی بر کارکرد اسپرم می باشد. همچنین، تغذیه با مواد معدنی بر عملکرد اسپرم تاثیر می گذارد و باعث افزایش کیفیت اسپرم برای انجماد می شود. زیرا انجماد ممکن است منجر به تولید گونه های فعال اکسیژن و در نتیجه آسیب به سلول اسپرم و کاهش ظرفیت آنتی اکسیدانتی پلاسمای منی شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مکمل سازی هم زمان مواد معدنی کم نیاز روی، مس و منگنز بر ویژگی های جنبایی، درصد زنده مانی، درصد یکپارچگی غشای اسپرم بعد از ذوب و تولید گونه های فعال اکسیژن و مرگ برنامه ریزی شده سلول بود.
مواد و روش ها
10 راس قوچ نژاد افشاری به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی که هر گروه شامل پنج تکرار بود قرار گرفتند. در گروه تیمار قوچ ها مکمل خوراکی با منبع سولفات روی، مس و منگنز را یک بار در روز به مدت 70 روز از اواخر شهریور تا اوایل آذرماه تغذیه کردند. اسپرم قوچ ها به طور جداگانه با رقیق کننده انجماد بر پایه تریس- زرده تخم مرغ رقیق شد و در پایوت های نیم میلی لیتری به طور جداگانه با ایجاد خلا کشیده شد و سپس توسط دستگاه بایو فریزر منجمد شدند. یک هفته بعد از انجماد، پایوت ها ذوب شدند و ویژگی های جنبایی اسپرم توسط سیستم آنالیز گر اسپرم، آزمون تورم هایپواسموتیک برای ارزیابی یکپارچگی غشای اسپرم و درصد اسپرم زنده ارزیابی شد. همچنین، گونه های فعال اکسیژن شامل پراکسید هیدروژن و اکسیژن مولکولی و مرگ برنامه ریزی شده سلول نیز در اسپرم منجمد مورد بررسی قرار گرفت. داده ها به روش داده های تکرارپذیر و رویه MIXED تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
میانگین تغییرات ویژگی های جنبایی اسپرم، درصد یکپارچگی غشای اسپرم و درصد اسپرم زنده بعد از ذوب در گروه تیمار تقریبا در طول دوره ثابت بود و از روز 28 آزمایش با خارج شدن از فصل تولیدمثل افت پیدا نکرد و از روز 28 تا روز 70 به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0>P). در پایان این پژوهش مقادیر پراکسید هیدروژن و اکسیژن مولکولی، آپوپتوز اولیه، آپوپتوز ثانویه و نکروز در گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر از گروه دریافت کننده مکمل بود (05/0>P). میانگین شمار اسپرم زنده در گروه مکمل در انتهای دوره پژوهش در خارج از فصل تولیدمثل به مقدار کمی افزایش پیدا کرد، ولی نسبت به ابتدای دوره معنی دار نبود اما این میانگین در انتهای دوره به طور معنی داری بیشتر از گروه شاهد بود (05/0>P).
نتیجه گیری
نتایج نشان دادند که مکمل سازی هم زمان عناصر روی، مس و منگنز حتی با خارج شدن از فصل تولیدمثل می تواند بر انجماد پذیری اسپرم بعد از ذوب تاثیرات مفیدی بگذارد و مانع افزایش مرگ برنامه ریزی شده سلول و ایجاد گونه های فعال اکسیژن شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2732336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!