بررسی صحت برآورد ارتفاع تاج پوشش جنگل توسط ماهواره ICESat-2 در جنگل خیرود

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آگاهی از ارتفاع تاج پوشش جنگل به منظور ارزیابی سلامت و پویایی بوم سازگان جنگل، پایش و مدل سازی چرخه کربن و تنوع زیستی، امری ضروری است. اندازه گیری ارتفاع تاج پوشش جنگل مستلزم صرف هزینه و زمان زیاد است. از سال 2018 میلادی، ماهواره ICESat-2 که سنجنده لیزری ATLAS را حمل می کند، امکان اندازه گیری مستقیم ارتفاع درختان را فراهم کرده است. هرچند که ICESat-2 به طور خاص برای برآورد ارتفاع یخ های قطبی طراحی شده است، اما داده های ارتفاعی قابل توجهی از پوشش گیاهی سطح کره زمین را نیز ارائه می دهد. از این رو، هدف از این پژوهش بررسی قابلیت سنجنده ATLAS این ماهواره در برآورد دقیق ارتفاع تاج پوشش جنگل های شمال ایران است. برای این منظور، داده های ارتفاعی پوشش گیاهی سنجنده ATLAS (ATL08) در جنگل آموزشی-پژوهشی خیرود مورد ارزیابی قرار گرفت. برای بررسی میزان صحت ارتفاع برآورد شده تاج پوشش درختان توسط سنجنده ATLAS، داده های ارتفاعی حاصل از ماهواره با حداکثر ارتفاع اندازه گیری شده در 121 لکه زمینی مقایسه و آماره های RMSE و rRMSE محاسبه شدند. همچنین با استفاده از آزمون t، میانگین این داده ها از نظر آماری مقایسه شدند. مقادیر RMSE، rRMSE و R2 به ترتیب 0/87 متر و 2/7 درصد و 0/98 نشان دهنده دقت بالای سنجنده در اندازه گیری ارتفاع تاج پوشش جنگل بود. نتایج آزمون t نیز نشان داد که میانگین این داده ها از نظر آماری اختلاف معنی داری ندارد (0/05<P). نتایج این پژوهش نشان داد که حتی باوجود بیش برآورد ارتفاع تاج پوشش جنگل در مناطقی با درختان کم ارتفاع، این ماهواره ارتفاع تاج پوشش جنگل در مناطق جنگلی شمال ایران را با صحت بسیار خوبی برآورد می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2733719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!