نقش فطرت در تکامل اجتماعی انسان از نگاه قرآن و روایات

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

واژه ی فطرت ابداع قرآن کریم است. اگرچه از ابتدای خلقت برنامه ی تکاملی جوامع انسانی بر پایه ی فطرت و تطابق آن با عالم دنیا که مکان سیر تکاملی اوست، بوده است اما سیر تدریجی جوامع بشری که از ملزومات حیات مادی است، امکان بروز تمامی ابعاد فطرت را نمی داد تا عقل و علم بشر به میزانی تکامل پیدا کرد که قابلیت ارائه ی بزرگ ترین سرمایه ی خود یعنی فطرت را بروز داد و خداوند در زمان آخرین فرستاده ی خود، کامل ترین کتاب هدایت جامعه ی انسانی تا روز قیامت را در اختیار او قرا ر داد و به طور خاص پرده از دلیل فخر اشرف مخلوقات خود برداشت و آن را با لفظ فطرت به جهان ارائه کرد، جهانی که در روزگار یهودیت و مسیحیت پذیرای شکوفایی تمامی ابعاد وجودی خود را نداشت و بشری که مظهر تجلی کامل پروردگار عالم باشد، پا به عرصه ی گیتی نگذاشته بود. رسول خاتم (ص) تنها انسان کاملی بود که در کل جوامع بشری توانست تمامی ابعاد و گرایش های فطری یک انسان را به نمایش بگذارد. انسان چگونه می تواند با ابزار فطرت، نواقص جامعه ی خود را برطرف کرده و مسیر تکامل را طی کند؟ راه زدودن غبار از دیده ی فطرت چیست و چه کسانی می توانند در این مسیر به انسان کمک کنند؟ دیدگاه آیات و روایات در این خصوص چیست؟ این پژوهش به دنبال نشان دادن پاره ای از این تجلی و اثرگذاری آن در جامعه می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
186 تا 211
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2735323 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!