راهکارهای کاهش آسیب پذیری شریان های حیاتی شهرها در برابر سیل در شهر بجنورد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

شریان های حیاتی یا همان زیرساخت ها جزء بنیان های اصلی و چارچوب های پایه ای هر جامعه به شمار می آیند که دربرگیرنده تمامی تاسیسات و تسهیلات مورد نیاز آن جامعه اند و اگر منقطع یا تخریب شوند بر سلامتی، ایمنی، امنیت و اقتصاد جامعه تاثیر جدی خواهند گذاشت. هدف از این پژوهش بررسی میزان خطر سیل و ارزیابی شریان های حیاتی شهر بجنورد با استفاده از الگوریتم جنگل های تصادفی بود.

روش شناسی:

این پژوهش از نوع کاربردی بوده در سال 1402 در شهر بجنورد به انجام رسید. برای ارایه راهکارهای کاهش آسیب پذیری شریان های حیاتی شهر در برابر سیل از الگوریتم جنگل های تصادفی استفاده شد. پس از بررسی های انجام شده 100 نقطه سیل گیر و 100 نقشه بدون سیل شناسایی شده و از 14 عامل موثر در وقوع سیلاب شامل ارتفاع، شیب، جهت، بارش، زمین شناسی، تراکم آبراهه، تراکم مسکونی، تراکم جمعیت، مسیل ها، فاصله از دشت های سیلابی، کاربری اراضی، شاخص پوشش گیاهی، شاخص انحنای زمین و شاخص رطوبت توپوگرافی استفاده شد. برای محاسبه درجه اهمیت هر شاخص از شاخص نسبت افزایش اطلاعات استفاده شد.

یافته ها

ارتفاع، بارش و کاربری اراضی اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر وقوع سیل در شهر بجنورد بودند. همچنین 676 هکتار از منطقه مورد مطالعه در وضعیت بیشترین خطر سیل و 852 هکتار نیز در معرض کمترین خطر بودند. مساحت قابل توجهی از مناطق مسکونی دارای ریسک بالایی در مقابل سیلاب بودند.

نتیجه گیری

شبکه های خیابانی متصل، انتخاب دقیق مصالح سطح خیابان، قرارگیری ساختمان های استراتژیک، اندازه بلوک های کوتاه تر و الگوی شبکه ای با تقاطع های مکرر در کاهش تاثیر سیل حایز اهمیت هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 127
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2737591 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!