نقش پلیس و سازمان های مردم نهاد در پیشگیری از بزه دیدگی اطفال در حقوق ایران و فرانسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه سازمان های مردم نهاد در قالب انجمن ها و سازمان ها در کنار محاکم و ارگان هایی مانند پلیس به حمایت از بزه دیدگان می پردازد و در این راستا نیز تدابیر و اقدام هایی توسط مردم یا با مشارکت دولت، به صورت سازمان یافته و به منظور پیش گیری از جرم و مقابله با آن اندیشیده شده است. باید توجه داشت در نظام حقوقی ایران مقرراتی در زمینه تاسیس و فعالیت سمن ها وجود دارد که در مقایسه با نظام حقوقی فرانسه قدری سخت گیرانه است. از این رو هدف قانون جدید آیین دادرسی کیفری ایران با الهام از قانون آیین دادرسی کیفری فرانسه گامی به جلو در جهت پیش گیری از حضور سمن ها در فرایند کیفری است. در نتیجه حضور و مشارکت فعال سمن ها در ایران و فرانسه باعث شده است تا قانون گذار مواد متعددی از قوانین عادی خود را به این نهادها اختصاص دهد.

روش پژوهش:

 روش پژوهش مقاله از نوع تحلیلی- توصیفی و تطبیقی است. روش جمع آوری اطلاعات نیز منابع علمی و کتابخانه ای است که مورد مطالعه قرار می گیرد. در این خصوص سعی می شود با تدوین مناسب و منطقی مطالب و هم چنین بررسی قوانین که موجود است به یک مجموعه مدون و منسجمی رسیده و با بررسی این مطالب در مورد آن ها تا حد ممکن زوایای مبهم بحث را روشن و با توجه به موارد استنباطی به تجزیه و تحلیل موضوع پرداخته شود.

یافته ها

با توجه به یافته های این مقاله می توان بیان کرد که حضور سازمان های مردم نهاد موجب پیش گیری و کاهش فرایند پرونده های کیفری اطفال در مراجع قضایی می شود و هم چنین در حقوق ایران و فرانسه پلیس موظف است در جهت پیش گیری از بزه دیدگی اطفال تدابیر لازم را برای ایجاد احساس امنیت در بزه دیدگان در برابر تهدیدها یا اقدامات تلافی جویانه متهم فراهم کند.

نتیجه گیری

با مقایسه دو نظام حقوقی ایران و فرانسه در خصوص وضعیت حقوقی سازمان های مردم نهاد، نشان داده شده که هر دو کشور مقرراتی برای این نهادها وضع کرده اند. از این رو برگزاری دوره های آموزشی لازم برای سمن ها جهت شکل گیری سیاست جنایی مشارکتی ضروری به نظر می رسد به علاوه این که مطالعه تطبیقی و استفاده از ره یافت های نظام های دیگر کشورها، نقاط قوت و ضعف یک نهاد حقوقی را مشخص می کند و می تواند کمک شایانی به قانون گذار برای اصلاح و کامل کردن مقررات موجود کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 70
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2740543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!