مدل یابی معادلات ساختاری روابط علی بین ویژگی های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با روابط فرازناشویی (اثر میانجی مصرف رسانه) در شهروندان تهرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

هدف از پژوهش حاضر مدل یابی معادلات ساختاری روابط علی بین ویژگی های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با روابط فرازناشویی و اثر میانجی مصرف رسانه در شهروندان تهرانی بود.

روش پژوهش:

 این پژوهش از حیث هدف از نوع پژوهش های کاربردی و از حیث زمانی از نوع پژوهش های مقطعی و به لحاظ روش پژوهش هم بستگی مبتنی بر معادلات ساختاری بوده است. جامعه هدف، کلیه افراد متاهل شهر تهران که در سال 1402-1403 بوده اند که در شش ماهه اول سال، یکی از زوجین به دلیل داشتن روابط فرازناشویی همسر خود به مراکز مشاوره خصوصی و دولتی شهر تهران مراجعه داشته اند. افراد نمونه به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. به این صورت که ابتدا 50 مرکز در تهران شناسایی شدند و از بین این 50 مرکز 30 مرکز به طور تصادفی انتخاب و از هر مرکز 18 نفر از مراجعان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در مجموع 540 نفر انتخاب شدند؛ برای اندازه گیری روابط فرا زناشویی، ویژگی های شخصیتی، احساس امنیت، عزت نفس و مصرف رسانه ای به ترتیب از پرسش نامه تمایل به پیمان شکنی دریگوتاس و همکاران (1999)، پرسش نامه ویژگی های شخصیتی نئو، پرسش نامه احساس امنیت (2009)، پرسش نامه عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسش نامه مصرف رسانه ای محمودیان کوچانی اصفهانی و مقدس (1394) استفاده شد. 

یافته ها

بر اساس نتایج به دست آمده در این مدل، متغیر ویژگی های شخصیتی بیش ترین اثر کل (27/0-) را بر میزان روابط فرازناشویی به طور مستقیم بر عهده دارد. متغیر ویژگی های شخصیتی اثر کل (27/0-) به شیوه معکوس (مستقیم) بر میزان روابط فرازناشویی نشان داد. متغیراحساس امنیت اثر کل (22/0-) به شیوه معکوس (مستقیم) بر میزان روابط فرازناشویی دارد. بر اساس مدل ارائه شده در این مطالعه واریانس متغیر روابط فرا زناشویی به اندازه 821/0=  تبیین شد. به طور کلی 82 درصد واریانس روابط فرازناشویی بر اساس متغیر ویژگی های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با نقش واسطه ای مصرف رسانه ای پیش بینی شده است. در نهایت مدل سازی معادله ساختاری پژوهش نیز نشان می دهد که مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بوده و داده های تجربی این پژوهش از مدل مفهومی حمایت می کند.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که ویژگی های شخصیتی، احساس امنیت و عزت نفس با نقش میانجی مصرف رسانه ای توان پیش بینی روابط فرازناشویی را دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 297
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2740549 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!