حق کودک بر سلامت روان در فضای مجازی از منظر حقوق بین الملل با تاکید بر نظریه عمومی شماره 25 کمیته حقوق کودک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حق کودک بر سلامت روان در فضای مجازی، به یکی از مسائل مهم حقوقی در حوزه حقوق بین الملل تبدیل شده است. این حق، برای کودک بسیار حیاتی است و باید در فضای مجازی نیز حفاظت شود. با توجه به اینکه فضای مجازی در حال گسترش است و کودکان به عنوان بومیان دیجیتال، از آن به عنوان یک فضای تعاملی و یادگیری استفاده می کنند، حفاظت از حقوق آنان در برابر خطرات موجود در این فضا ضروری است. توجه به آسیب های جسمی و روانی که به دلیل محتواهای نامناسب و ناخوشایند سبب بروز تبعیض و آزار آنلاین و بهره مندی از فضای مجازی بدون نظارت و کنترل برای کودکان می شود، اهمیت بالایی دارد. در حقوق بین الملل، حفاظت از حقوق کودکان به عنوان یک مساله اساسی شناخته شده است و در همین راستا کنوانسیون حقوق کودک ، اصول حفاظت از حقوق کودکان را در سطح بین المللی تعریف کرده است. این پژوهش در همین زمینه، درصدد این است که به این پرسش ها پاسخ دهد که فضای مجازی در زندگی او چه تاثیراتی دارد؟ از منظر حقوقی چه تکالیفی بر عهده دولت ها در حمایت از حق بر سلامت کودک در فضای مجازی در دسترس است؟

روش

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع پژوهش، توصیفی تحلیلی است که با استفاده از منابع کتابخانه ای و بررسی طیف وسیعی از اسناد و رویه ها و سایر آثار پژوهشی، مطالب، جمع آوری و تحلیل شده اند.

یافته ها

تفسیر عمومی شماره 25 منتشره در 2021، توسط کمیته حقوق کودک ، به چگونگی اعمال پیمان نامه حقوق کودک توسط دولت ها در حوزه دیجیتال پرداخت. هدف کمیته از این تفسیر عمومی، ارائه راهبرد برای تقنین و سیاستگذاری در زمینه تحقق تعهدات دولت ها در چارچوب پیمان نامه حقوق کودک و پروتکل های اختیاری آن در پرتوی فرصت ها، مخاطرات و چالش های محیط دیجیتال بود. به بیان بهتر، امروز با تفسیر عمومی این کمیته، حقوق کودک نه تنها در محیط آفلاین، بلکه در محیط دیجیتال و برخط نیز تضمین می شود.

نتیجه گیری

یکی از اصلی ترین مولفه های حق بر سلامت، حق بر سلامت روان است که از مهم ترین مصادیق حقوق کودکان می باشد و عوامل مختلفی در تهدید یا تحقق این حق کودکان موثرند که فضای مجازی یکی از آن هاست. حق بر سلامت، حق بر آموزش ، حق بر امنیت شخصی و حق بر تفریح و سرگرمی، حقوق ملازم با رشد و تعالی کودکان است که در عصر دیجیتالیسم به شدت با محیط دیجیتال مرتبط است.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 29
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2740818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!