بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و رفتارهای شبه اضطرابی ناشی از آلزایمر القا شده با تزریق درون بطنی- مغزی استرپتوزوتوسین در موش صحرایی نر نژاد ویستار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

آلزایمر یکی از دمانس های شایع است که در ابتدا با آسیب سیناپسی مشخص می شود و با از دست دادن نورون ها و اختلالات شناختی مانند اضطراب و افسردگی همراه است. یورولیتین ها ترکیبات فنولی طبیعی هستند و به وفور در رژیم غذایی انسان یافت می شوند و از هیدرولیز الاژیتانین ها توسط میکروبیوتای روده کاتابولیز می شوند. آن ها دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی هستند و در اختلالات مغزی، به ویژه در اختلال عملکرد حافظه، موثرند. این مطالعه با هدف بررسی اثر تجویز یورولیتین A و B بر اختلالات یادگیری و حافظه و همچنین، رفتارهای شبه اضطرابی در موش صحرایی نر بالغ با مدل بیماری آلزایمر انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی تجربی، 70 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار به طور تصادفی، به 10 گروه هفت تایی تقسیم شدند. گروه کنترل سالم، گروه شم: موش های این گروه حلال استرپتوزوتوسین (آسکوربیک اسید 1/0 درصد در سالین) را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و حلال یورولیتین (DMSO) را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل مثبت: موش های این گروه استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و ممانتین را به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. گروه کنترل منفی: موش های این گروه استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی دریافت کردند. گروه های تیمار 1-6: موش های این گروه ها استرپتوزوتوسین را به صورت تزریق درون بطنی-مغزی و یورولیتین A و یورولیتین B را به مدت 14 روز به صورت تزریق درون صفاقی دریافت کردند. پس از دوره ی تیمار، میزان یادگیری و حافظه ی موش های صحرایی به وسیله ی آزمون احترازی غیرفعال و رفتارهای شبه اضطرابی به وسیله ی آزمون ماز صلیبی مرتفع اندازه گیری شد.

یافته ها

نتایج حاصل از تجزیه وتحلیل آماری با استفاده از آزمون واریانس یک طرفه (ANOVA) و آزمون درون گروهی Tukey که در نرم افزار R انجام شد، نشان داد که در آزمون احترازی غیرفعال، استرپتوزوتوسین سبب اختلال معنی داری در یادگیری و حافظه در گروه کنترل منفی شد (01/0<p)، درحالی که تیمار با یورولیتین A و B به مراتب بهتر از داروی استاندارد (ممانتین) بود و به طور درخور توجهی، عملکرد حافظه را بهبود بخشید (05/0<p). علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون ماز صلیبی مرتفع حاکی از افزایش معنی دار رفتارهای شبه اضطرابی در گروه کنترل منفی نسبت به گروه کنترل بود (001/0<p)، درحالی که تیمار با یورولیتین A وB به طور معناداری، این رفتارها را کاهش داد (01/0<p).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که یورولیتین A و B احتمالا به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، از مغز در برابر اثر استرپتوزوتوسین محافظت می کنند و در نتیجه، عملکرد یادگیری و حافظه را بهبود می بخشند و همچنین، رفتارهای شبه اضطرابی را کاهش می دهند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
87 تا 97
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2740893 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!