تبیین مدل مفهومی آموزش معماری بر پایه شایستگی حرفه ای دانش آموختگان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اغلب فارغ التحصیلانی که وارد بازار کار و حرفه های معماری شده اند نتوانسته اند آن انتظارات و نیازهای جامعه مخاطب خود را پاسخ گو باشند و در این میان به نظر می رسد که دلیل اصلی این مهم را باید در کیفیت آموزش معماری در مراکز و موسسات آموزشی جستجو کرد. بزرگ ترین هدف آموزش معماری آماده کردن دانشجویان برای ورود به حرفه است و یافتن شیوه درست آموزش می تواند مهم ترین نقش را در شایستگی حرفه ای تحقق بخشد. رابطه میان کیفیت آموزش و شایستگی حرفه ای مقوله ای است که همواره از دغدغه های نظریه پردازان و کارشناسان حوزه معماری است. این پژوهش با هدف تدوین الگوهای شایستگی حرفه ای فارغ التحصیلان معماری بر اساس نتایج حاصل از مصاحبه با خبرگان و استادان معماری برای ورود به حرفه معماری انجام شده است. روش تحقیق از منظر شناخت شناسی بر پارادایم تفسیرگرایی متکی و از نوع کیفی است. راهبرد انتخابی نظریه زمینه ای داده بنیاد و تحلیل داده ها بر اساس روش کدگذاری سیستماتیک استراوس و کوربین در نرم افزار «مکس کیودای 2020» انجام شده است. نتایج نشان می دهد که شرایط اولیه و بسترساز به منظور رسیدن به شایستگی حرفه ای دانشجویان معماری مستلزم اصلاح چارت آموزشی، اصلاح سیستم پذیرش، و دسته بندی هدفمند دانشجویان معماری است. همچنین شرایط مداخله گر در ارتباط با نقش آموزش در شایستگی حرفه ای شامل کیفیت آموزش استادان و توقعات از فارغ التحصیلان معماری است و درنهایت شرایط زمینه ای شامل انطباق آموزش معماری و بازار کار و بهبود شخصیت معمارانه دانشجویان موجب پیامد اصلی تحقیق، که آماده کردن فارغ التحصیلان معماری برای ورود به بازار کار است، خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 40
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!