بررسی ماندگاری در گله های گاو هلشتاین ایران با روش رگرسیون تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ماندگاری گاو شیری عبارت از مدت زمان حضور یک حیوان در گله از تاریخ زایش اول تا تاریخ حذف می باشد. در این تحقیق هدف، برآورد پارامتر های ژنتیکی صفت ماندگاری حیوانات دارای داده کامل با مدل رگرسیون تصادفی (RRM) و بررسی ماندگاری دختران مولد های نر در جمعیت بر اساس انتخاب ژنتیکی گاوهای نر با استفاده از اطلاعات 20 دختر آن ها و توانایی پیش بینی ارزش ارثی (EBV) حیوانات دارای داده غیر کامل با استفاده از RRM می باشد. فایل مورد استفاده برای ارزیابی ژنتیکی حیوانات حاوی داده های مربوط به 18120 راس دختر از 906 مولد نر بود. این گاوهای نر دارای 20 دختر بودند که از بین دختران آن ها به طور تصادفی انتخاب شده بودند. این گاوهای نر علاوه بر دختران مورد استفاده در ارزیابی ژنتیکی (18120 راس) در فایل اصلی 285064 راس دختر داشتند. مولد های نر بر اساس ارزش ارثی متغیر ماندگاری با توجه به مساحت زیر منحنی نرمال از زیاد به کم در 5 گروه، گروه بندی شدند. سپس میانگین ماندگاری دختران هر گروه که در ارزیابی از آن ها استفاده نشده بود محاسبه شد. در یک فایل دیگر از بین 20 دختر گاوهای نر که کلیه آن ها دارای داده کامل بودند تعداد حداکثر 10 دختر که حداقل ماندگاری آن ها 6 ماه بود (تعداد 7882 راس) به طور تصادفی انتخاب و برای غیرکامل فرض کردن اطلاعات آن ها عدد ماندگاری آن ها به طور تصادفی بر 2 و 3 تقسیم شد. سپس اطلاعات آن ها به صورت داده غیر کامل به همراه حیوانات دارای داده کامل در فایل داده منظور شد. وراثت پذیری صفت نظیر سایر تحقیقات کم در دامنه 0/003 - 0/032 برآورد شد. تفاوت میانگین ماندگاری دختران کلیه گروه ها با آزمون LSD معنی دار بود (0/01˂P). با افزایش میانگین EBV گروه پدران، ماندگاری دختران در جمعیت نیز بیش تر می شد. همبستگی رتبه ای EBV حیوانات در حالت داده غیر کامل و کامل برابر 0/815+ برآورد شد. علی رغم کم بودن وراثت پذیری متغیر ماندگاری استفاده از اسپرم گاوهای نر برتر از نظر ارزش ارثی ماندگاری می تواند در بهبود ماندگاری در جمعیت موثر باشد. در ضمن، با استفاده از اطلاعات تعداد محدودی از نتاج از هر گاو نر برای ارزیابی ژنتیکی، می توان میانگین ماندگاری در جمعیت گاوهای شیری هلشتاین را افزایش داد. هم چنین EBV ماندگاری دختران در حال تولید مولدهای نر (داده غیرکامل) را نیز به وسیله RRM پیش بینی کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741334 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!