اثر سطوح مختلف خارشتر بر عملکرد، کیفیت گوشت و وضعیت آنتی اکسیدانی سرم خون بلدرچین ژاپنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کاهش پراکسیداسیون لیپیدها و افزایش پایداری اکسیداتیو گوشت از موضوعات مدنظر متخصصان صنعت دام و طیور است. رسیدن به هدف فوق مستلزم افزایش توان آنتی اکسیدانی سلول ها به عنوان کاهنده عوامل اکسیداسیون لیپیدهاست. خارشتر به دلیل داشتن ترکیبات آنتی-اکسیدانی مانند کوئرستین و کاتچین سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است. این مطالعه به منظور بررسی اثر سطوح مختلف خارشتر بر عملکرد، کیفیت گوشت و وضعیت آنتی اکسیدانی سرم خون بلدرچین ژاپنی انجام شد. پژوهش حاضر از 300 قطعه جوجه بلدرچین ژاپنی از 35-14 روزگی در قالب طرح کاملا تصادفی در 5 گروه آزمایشی با 6 تکرار و در هر تکرار 10 عدد پرنده استفاده شد. گروه های آزمایشی شامل شاهد، 1، 2، 3 و 4 درصد خارشتر بود. پارامترهای مربوط به عملکرد، کیفیت گوشت و وضعیت آنتی اکسیدانی سرم و آنزیم های آنتی اکسیدانی اندازه گیری و بین سطوح مختلف خارشتر مورد بررسی قرار گرفتند. سطوح 2 و 3 درصد خارشتر بدون اینکه اثر معنی داری بر مصرف خوراک نسبت به پرندگان گروه شاهد داشته باشند، افزایش وزن بیش تری در کل دوره آزمایش نسبت به تیمار شاهد داشتند (0/05>P). هم چنین در هفته اول پرورش سطوح 2 و 3 درصد خارشتر موجب کاهش معنی داری در ضریب تبدیل خوراک شد (0/05>P). پارامترهای کیفیت گوشت شامل ظرفیت نگه داری آب، افت ناشی از خونابه، افت ناشی از پخت، افت ناشی از یخ گشایی و پایداری اکسیداتیو گوشت به طور قابل توجهی تحت تاثیر سطوح مختلف خارشتر قرار گرفتند (0/05>P). ظرفیت آنتی اکسیدانی تام و همچنین غلظت آنزیم های آنتی اکسیدانی سوپراکسید دیسموتاز و گلوتاتیون پراکسیداز سرمی پرندگان دریافت کننده سطوح 2 تا 4 درصد خارشتر نسبت به گروه شاهد بیش تر بود (0/05>P). با توجه به اثر مثبت سطوح 2 و 3 درصد خارشتر بر پارامترهای کیفیت گوشت و عملکرد بلدرچین ژاپنی در حال رشد، استفاده از این سطوح از خارشتر در جیره آن ها توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 150
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741377 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!