ایمنی زایی واکسن کشته آنفلوانزای طیور H5 مورد مصرف در پولت تخمگذار تجاری استان تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بیماری ویروسی است که در بسیاری از گونه های پرندگان بویژه ماکیان توسط برخی از تحت تیپ های H5 و H7 ویروس آنفلوانزای نوع A، ایجاد می گردد. ویروس های HPAI یکی از چالش برانگیزترین ویروس هایی هستند که سلامت انسان و حیوان را تهدید می کنند. به همین دلیل استراتژی های مختلفی مانند استفاده از واکسن جهت مهار بیماری مطرح شده است. در ایران پس از اپیدمی خسارت بار و عدم توفیق روش های معمول (حذف و معدوم سازی)، از واکسن جهت کنترل و مهار بیماری استفاده شد. این تحقیق با هدف بررسی ایمنی زایی دو واکسن تجاری غیرفعال نوترکیب تحت تیپ های H5N1 و H5N3 در گله های پولت تخم گذار استان تهران اجرا گردید. در این بررسی از مجموع 32 سالن در 6 واحد پرورشی پولت تخم گذار ، تعداد 3200 سرم و تعداد 800 سواب نای و کلواک اخذ گردید. پس از جمع آوری نمونه ها، تست های خنثی سازی سرمی (SN) و مهار هماگلوتیناسیون (HI) روی سرم ها برای تعیین تیتر سرمی آنتی بادی اختصاصی H5 حاصل از تلقیح واکسن در سه مرحله قبل، بعد از واکسیناسیون اول و بعد از واکسیناسیون دوم (تقویت کننده) انجام شد. SN و HI به روش آلفا و بتا بر روی نمونه های تجمیعی به تفکیک نوع واکسن (به عنوان آنتی ژن برای HI و SN)، انجام گرفت و نتایج مقایسه گردید. آزمایش PCR بر روی نمونه های سواب نای و کلواک به منظور ردیابی احتمالی ویروس HA (H5) در گله های تحت مطالعه انجام گردید. آزمون HI نشان داد که برای هر دو واکسن استفاده شده پس از دو نوبت واکسیناسیون، تیتر سرمی بالای 5 (log2) داشتند که نشان دهنده پاسخ ایمنی زایی مطلوب است. همچنین در آزمون SN،Neutralisation index در هر دو واکسن بالای 5/104 بود که به معنی کاهش بیش از 50% توان آنتی ژنیسیته ویروس می باشد. آزمایش PCR بر روی نمونه ها به منظور ردیابی ویروس در گله های تحت مطالعه، منفی بود. مطالعه حاضر، اولین بررسی ایمنی زایی پس از دو بار واکسیناسیون علیه H5 در گله های طیور ایران بود که نشانگر وجود تیتر آنتی بادی مطلوب بر علیه ویروس آنفلوانزا در گله های واکسینه بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
499 تا 506
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!