متن شناسی دو داستان «ماشو در مه» و «هستی» فرهاد حسن زاده بر اساس نظریه کنش گفتار سرل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

داستان «هستی» و «ماشو در مه» با مخاطب داستانی نوجوان، دربردارنده انواع مختلفی از کنش های زبانی هستند که هر یک می-تواند هدفی متفاوت را در ژرف ساخت خود داشته باشد. بررسی هر یک از این داستان ها با رویکرد نظریه کنش گفتار جان. آ. سرل نشان می دهد که جملات زبانی در عین داشتن معنایی ظاهری، می توانند معنایی دیگر در ژرف ساخت خود داشته باشند. دستیابی به هر یک از این معانی ثانویه، مستلزم توجه به بافت موقعیتی داستان و شرایط گوینده در هنگام ادای جملات است. جان.آ. سرل پس از بررسی هر یک از گزاره های نظریه آستین در خصوص مفهوم ثانویه کلام، به پنج گزاره متفاوت می رسد. طبق نظریه او، کلام می تواند پنج معنای ثانویه در خود داشته باشد: 1) کنش اظهاری، 2)کنش ترغیبی، 3)کنش عاطفی، 4)کنش اعلامی و 5) کنش تعهدی. پژوهش حاضر چگونگی ارتباط میان کارگفت های کلامی جان. آ. سرل و کیفیت رشدی کودکان و نوجوانان را نشان می دهد. با تطبیق این نظریه بر کارگفت های زبانی دو داستان به این نتیجه رسیدیم که: 1) در داستان «هستی» تمام کارگفت های کلامی نهاده جان. آ. سرل بازنمایی می شود و کنش اظهاری بیشترین بسامد را دارد. 2) در داستان «ماشو در مه» نیز تمام کنش های اظهاری، عاطفی، ترغیبی، تعهدی و اعلامی به کار رفته اند و کنش اظهاری بیشترین کاربرد را دارد. 3) بازنمایی کاربرد این کارگفت های کلامی چگونگی تحقق مولفه های یک رشد سالم در کودکان و نوجوانان را نشان داده است. در داستان هستی، همواره رخدادهایی مشابه با وقایع زیسته مخاطبان اثر، به چشم می خورد که نویسنده در قالب گفتار و عملکرد شخصیت-های داستان، آن ها را بازنمایی می کند؛ این بازنمایی بیانگر موانعی در برابر شکل گیری هویت کودک و رشد سالم او است. در مقابل، داستان ماشو در مه نیز رخدادی مشابه و غیرنو را به تصویر می کشد که بیانگر تلاش شخصیت های داستانی در جهت دست یابی به هدفی یکسان و تاکید بر احتیاجات افراد در مسیر رشد فردی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 142
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2741847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!