تحلیل کیفی مخاطرات دستگاه فرز سی ان سی با استفاده رویکرد تحلیل حالات خرابی و اثرات فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در این مقاله رویکردهای مختلف تحلیل سنتی مخاطرات و کاربرد تصمیم گیری چندمعیاره ی فازی برای تحلیل کیفی دستگاه فرز سی ان سی [1] بررسی شده است. چارچوب پیشنهادی این مقاله می تواند با شناسایی و اولویت بندی مخاطرات  به تحلیل گر سامانه  و مهندس نگهداری و تعمیر در برنامه ریزی بهتر کمک کند.

روش

جامعه ی آماری این پژوهش، به تعداد 25 نفر و متشکل از متخصصین حوزه های طراحی، تولید، نگهداری و تعمیر، ایمنی و کنترل کیفیت است. در این روش از پنج کمیته ی کاری با تخصص های مختلف استفاده شده است. به متخصصین با توجه به ویژگی های اختصاصی شامل سطح تحصیلات، سن، جایگاه شغلی و سابقه ی کاری، نمره دهی می شود. وزن هر گروه از گروه های کاری نیز بر اساس ترکیب نیروی متخصص مشخص می شود. ابتدا با استفاده از نمودار علت و معلول (استخوان ماهی) و روش طوفان فکری، خرابی ها شناسایی شدند. پرسشنامه ای برای هرکدام از خرابی های شناسایی شده از نمودار علت و معلول توزیع گردید و با عبارات زبانی در مقیاس هفت تایی لیکرت [2] نظرات جمع آوری شد و با استفاده از روش تاپ سیس فازی [3]، اولویت بندی حالات خرابی صورت گرفت. همچنین رویکردهای مختلف تجزیه و تحلیل حالات بالقوه خرابی و اثرات آن سنتی و فازی باهم مقایسه شد.

یافته ها

درمجموع 17 حالت خرابی شناسایی شده که هفت مورد از آن ها برای سامانه  حیاتی ارزیابی شدند. در مطالعه ی حاضر نقص اتصالات اسپیندل (کلگی)، ازکارافتادن ترمزهای محور ها و بستر، ازکارافتادن یاتاقان محور Y، ازکارافتادن هند ریل کنترل پانل، از کار افتادن محورC و از کار افتادن سامانه  کنترل هایدن این کنترل پانل دستگاه به عنوان خرابی های اولویت دار و از کار افتادن HMI کنترل پانل به عنوان حالت خرابی بحرانی شناسایی شده است.

نتیجه گیری

از آنجائی که حدود41درصد خرابی های شناسایی شده در دستگاه موردمطالعه حیاتی هستند لازم است برای آن ها برنامه ی نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه طرح ریزی و اجرا شود. 

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 145
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742064 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!