مقایسه اثربخشی الگوی غنی سازی روابط جنسی زناشویی مبتنی بر رویکرد درمان متمرکز بر هیجان و رویکرد رفتاری-ارتباطی بر افزایش رضایت جنسی زوجین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی الگوی غنی سازی روابط جنسی زناشویی مبتنی بر رویکرد درمان متمرکز بر هیجان و رویکرد رفتاری  ارتباطی بر افزایش رضایت جنسی زوجین بود. در این پژوهش از طرح نیمه آزمایشی پیش آزمون  پس آزمون با گروه کنترل همراه با مرحله پیگیری دوماهه استفاده شد. جامعه آماری شامل زوج های مراجعه کننده به یکی از مراکز مشاوره در شمال غرب تهران در سال 1400 بود. در مرحله اول با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 زوج که نمره کمتر از 75 در پرسشنامه رضایت جنسی گرفته بودند، انتخاب و سپس به شیوه تصادفی ساده در دو گروه آزمایش (هر گروه 10 زوج) و یک گروه کنترل (10 زوج) گماشته شدند. گروه های آزمایش تحت درمان متمرکز بر هیجان و رویکرد رفتاری  ارتباطی قرار گرفتند. گروه کنترل هیچ گونه مداخله‏ای دریافت نکرد و در لیست انتظار باقی ماند. نتایج نشان داد که در مرحله درمان شرکت کنندگان در رضایت جنسی بهبود یافتند و این بهبود تا مرحله پیگیری ادامه داشت. همچنین نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر هیجان اثربخشی بیشتری نسبت به رویکرد رفتاری  ارتباطی بر رضایت جنسی زوج ها دارد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‏توان گفت که الگوی غنی سازی روابط جنسی زناشویی مبتنی بر رویکرد درمان متمرکز بر هیجان و رویکرد رفتاری  ارتباطی می توانند به عنوان شیوه های درمانی مناسب برای بهبود رضایت جنسی زوج ها در مراکز مشاوره خدمات روان شناختی خانواده به کار برده شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 333
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742528 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!