تبیین زیبایی شناسی اخلاق مدار از دیدگاه مدیران پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 رهبری زیباشناخت گرا یکی از سبک های رهبریست که با سبک رهبری اخلاقی عجین است. این سبک، ارزش مدار و معطوف به بروز رفتار های اخلاقی و به عنوان یک سبک رهبری با هدف اخلاقی قوی حول ارزش های عدالت، انصاف در نظر گرفته می شود و مروج اهداف اخلاقی می باشد. این مطالعه با هدف تبیین زیبایی شناسی اخلاق مدار از دیدگاه مدیران پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است.

روش

 مطالعه حاضر، مطالعه کیفی با روش تحلیل محتوی مرسوم با رویکرد Graneheim و Lundman است. جامعه پژوهش شامل تیم رهبری و مدیریت بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی تهران بود و جمع آوری داده ها، به صورت مصاحبه فردی عمیق نیمه ساختارمند و چهره به چهره انجام شد. روش نمونه گیری، هدفمند و گلوله برفی بوده است و تعداد مشارکت کنندگان تا اشباع داده ها انتخاب شدند و در مجموع 28 مصاحبه با مترون، سوپروایزر، سرپرستار انجام شد.

ملاحظات اخلاقی:

 این مطالعه توسط کمیته اخلاق تایید شده است. ملاحظات اخلاقی نظیر تکمیل فرم رضایت آگاهانه کتبی، مشارکت داوطلبانه، توضیح اهداف تحقیق و اطمینان در مورد محرمانه بودن اطلاعات رعایت گردید.

یافته ها

 پس از تحلیل، سه طبقه اصلی و زیرطبقات شناسایی گردید. محوریت طبقات اصلی حاصل از تحلیل نهایی عبارت از تفکر زیباشناخت اخلاق مدار (خودآیینی داشتن، احساس تفوق و ریاست نداشتن، اعتقاد به احترام در کار، تلاش برای مفاهمه و درک افراد، خیرخواهی برای دیگران، داشتن وجدان بیدار، توجه داشتن به کرامت انسانی، پایبندبودن به اصول اخلاق حرفه ای)، رفتار زیباشناخت اخلاق مدار (تلاش برای احقاق حقوق کارکنان، قضاوت اخلاق مدارانه، استفاده از روش های تنبیهی اخلاق مدارانه، قدردانی و دیدن زحمات کارکنان، رعایت کردن عدالت، صبوربودن، گذشت داشتن، خیرخواهی در رفتار)، گفتار زیباشناخت اخلاق مدار (رعایت احترام در گفتار، شجاعت داشتن در گفتار، انصاف داشتن در گفتار، حفظ کرامت انسانی در گفتار، صداقت و راستگویی در کلام، رعایت حریم افراد در کلام) می باشد.

نتیجه گیری

 زیبایی شناسی اخلاق مدار نوعی گرایش اخلاقی درونی شده است که به کنش (گفتار و رفتار) با ارزش های زیباشناسانه انسانی، خیر، سودمندی و حقیقت منجر خواهد شد. این پژوهش، می تواند سبب تحکیم مبانی نظری رهبری زیباشناخت گرا گردد و تکمیل کننده مدل رهبری پرستاری زیباشناخت گرا در نظام مراقبت سلامت می باشد. همچنین به عینی سازی و تبیین مفهوم زیبایی و والایی زیبایی اخلاق در زیست سازمانی و رهبری و مدیریت پرستاری در نظام مراقبت سلامت ایران کمک می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!