سالمندی موفق: تحلیل مفهوم با رویکرد واکر و اوانت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف :

درپی ظهور پدیده سالمندی در جهان، «سالمندی موفق» به عنوان مفهومی ناظر بر کیفیت این دوره، اخیرا توجه بسیاری از محققان و سیاستگذاران را به خود جلب کرده است. بااین حال به نظر می رسد تعریف واحد و واضحی از آن در ادبیات ارائه نشده است. هدف این مطالعه تحلیل مفهوم سالمندی موفق است.

مواد و روش ها

این مطالعه با رویکرد 8 مرحله ای واکر و اوانت انجام شد. بدین منظور با جست و جو در پایگاه های اسکوپوس، پابمد، وب آوساینس، نورمگز، مگیران، پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و پروکوئست به کمک کلیدواژه های سالمندی، سالمندی موفق و مفاهیم مرتبط با آن ها طی سال های 2000 تا 2022 مقالات دارای معیارهای ورود انتخاب شدند. سپس برای استخراج کاربردها، ویژگی ها، پیشایندها و پسایندهای مفهوم سالمندی موفق با استفاده از روش تحلیل محتوای گرانهایم و لاندمن (2004) تحلیل شدند.

یافته ها 

تحلیل محتوایی 83 مقاله منتخب، ویژگی های اصلی مفهوم سالمندی موفق را در 7 طبقه آشکار کرد: 1. فرآیندی قابل هدایت، 2. چندبعدی و فراگیر، 3. مبتنی بر بافتار اجتماعی فرهنگی، 4. برخورداری از سلامت جسمی روان شناختی اجتماعی، 5. عدم وابستگی به دیگران، 6. شادکامی، 7. استمرار و مشارکت فعال در زندگی.

نتیجه گیری

به کمک ویژگی ها، پیشایندها و پسایندهای شناسایی شده در این مطالعه تعریف جامعی از سالمندی موفق ارائه شد که می تواند به درک بهتر این مفهوم، شناخت ابعاد مختلف آن و درنهایت برنامه ریزی برای تحقق آن کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
158 تا 175
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2742758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!