بررسی ارتباط شدت سندرم پای بی قرار با نوع دیالیز و شاخص های خونی کلسیم، فسفر، هورمون پاراتیروئید و ویتامین D

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سندرم پای بی قرار (Restless leg syndrome) RLS یک عارضه ی شایع در در بیماری مزمن کلیه (Chronic kidney disease) CKD است. با توجه به مبهم بودن پاتوفیزیولوژی این عارضه، تاثیر روش دیالیز و ارتباط بین سطح سرمی پارامترهای خونی در شدت بروز RLS به خوبی مشخص نشده است. در این مطالعه ارتباط بین روش دیالیز و همچنین تاثیر شاخص های خونی کلسیم، فسفر، هورمون پاراتیروئید و ویتامین D برشدت سندرم پای بی قرار بررسی شد.

روش ها

در این مطلعه ی مقطعی، با مراجعه به بخش دیالیز بیمارستان الزهرا (س) و خورشید اصفهان تعداد 165 نفر بیمار همودیالیز و 110 نفر بیمار دیالیز صفاقی وارد مطالعه شدند. تشخیص و رتبه بندی سندرم پای بی قرار با استفاده از معیارهای بین المللی انجام شد، سپس پارامترهای میزان ویتامین D، کلسیم و فسفر و هورمون پاراتیروئید بر اساس نتایج آزمایشات ثبت و تحلیل گردید.

یافته ها

نتایج پژوهش حاضر بیانگر عدم تاثیر روش دیالیز در فراوانی و شدت بروز سندرم پای بی قرار می باشد. در این تحقیق مدل رگرسیون چندگانه در گروه همودیالیز و دیالیز صفاقی برازش مناسبی نداشت. بر اساس نتایج مقادیر همبستگی در در دو گروه میان متغیرهای کلسیم، PTH و فسفر سرم مثبت بود و رابطه ی ویتامین D با نمره ی سندرم پای بی قرار منفی معنی دار بود (0/05 > P).

نتیجه گیری

مدیریت و اندازه گیری های مکرر نشانگرهای بیوشیمیایی از جمله ویتامین D، P، Ca و PTH سرم خون، در بیماران مزمن کلیوی‐ اختلال معدنی و استخوان (CKD-MBD) نقش موثری در کاهش بروز سندرم پای بی قرار در بیماران CKD داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
272 تا 279
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2746469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!