احصاء فرمول محاسبه تاب آوری در زنجیره تامین دفاعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زنجیره تامین دفاعی در تمامی شرایط(صلح، بحران یا جنگ) ماموریت برآورد، تامین و واگذاری ملزومات سازمان های نیروهای مسلح را به طور مداوم و موثر به عهده دارد و مفهوم تاب آوری در این زنجیره به سبب وجود موقعیت هایی متنوع با ویژگی هایی همچون عدم اطمینان بالا، عدم قطعیت های فناورانه، موقعیت های تهدیدکننده و انواع اختلالات مورد تاکید مدیران و سیاستگذاران این حوزه می باشد. به دلیل این که آمادگی رویارویی با اختلالات در کوتاه ترین زمان ممکن و بازگشت به شرایط عادی قبل از وقوع اختلال، از اولین ویژگی های تاب آوری است، پایش کمی شاخص تاب آوری به صورت مستمر توسط مدیران این زنجیره مهم ارزیابی می گردد. هدف این تحقیق طراحی فرمولی جامع برای محاسبه تاب آوری زنجیره تامین دفاعی بادرنظرگرفتن شاخص های تاثیرگذار بر تاب آوری است. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر رویکرد تحلیل داده ها آمیخته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل کتب و مقالات حوزه تاب آوری و زنجیره تامین دفاعی و مصاحبه با خبرگان متشکل از اعضای هیئت علمی پژوهشکده آماد، فناوری و عرصه های نوپدید دانشگاه عالی دفاع ملی است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و بررسی مقالات و کتب، 5 مولفه و 11 شاخص تاب آوری استخراج گردید. سپس این 11 شاخص توسط تعداد 9 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه زنجیره تامین دفاعی و با توجه به اهمیت آن ها از 1 تا 20 وزن دهی شد. با ترکیب اوزان تعیین شده توسط آن ها، با استفاده از روش میانگین حسابی موزون در نرم افزار اکسل، بی مقیاس سازی شاخص های تاب آوری و خنثی نمودن تاثیر واحدهای اندازه گیری مختلف شاخص ها، فرمول محاسبه تاب آوری زنجیره تامین به منظور پایش کمی و دائم آن حاصل شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2749440 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!