فهرست مطالب

آماد و فناوری دفاعی - پیاپی 22 (تابستان 1403)

نشریه آماد و فناوری دفاعی
پیاپی 22 (تابستان 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/05/14
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید محمدحسن یمینی*، حنیف کازرونی، سید مرتضی طباطبایی، حمیدرضا رضائی صفحات 11-46

    زنجیره تامین دفاعی در تمامی شرایط(صلح، بحران یا جنگ) ماموریت برآورد، تامین و واگذاری ملزومات سازمان های نیروهای مسلح را به طور مداوم و موثر به عهده دارد و مفهوم تاب آوری در این زنجیره به سبب وجود موقعیت هایی متنوع با ویژگی هایی همچون عدم اطمینان بالا، عدم قطعیت های فناورانه، موقعیت های تهدیدکننده و انواع اختلالات مورد تاکید مدیران و سیاستگذاران این حوزه می باشد. به دلیل این که آمادگی رویارویی با اختلالات در کوتاه ترین زمان ممکن و بازگشت به شرایط عادی قبل از وقوع اختلال، از اولین ویژگی های تاب آوری است، پایش کمی شاخص تاب آوری به صورت مستمر توسط مدیران این زنجیره مهم ارزیابی می گردد. هدف این تحقیق طراحی فرمولی جامع برای محاسبه تاب آوری زنجیره تامین دفاعی بادرنظرگرفتن شاخص های تاثیرگذار بر تاب آوری است. تحقیق حاضر از منظر هدف کاربردی و از منظر رویکرد تحلیل داده ها آمیخته است. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل کتب و مقالات حوزه تاب آوری و زنجیره تامین دفاعی و مصاحبه با خبرگان متشکل از اعضای هیئت علمی پژوهشکده آماد، فناوری و عرصه های نوپدید دانشگاه عالی دفاع ملی است. ابتدا با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و بررسی مقالات و کتب، 5 مولفه و 11 شاخص تاب آوری استخراج گردید. سپس این 11 شاخص توسط تعداد 9 نفر از خبرگان و صاحبنظران حوزه زنجیره تامین دفاعی و با توجه به اهمیت آن ها از 1 تا 20 وزن دهی شد. با ترکیب اوزان تعیین شده توسط آن ها، با استفاده از روش میانگین حسابی موزون در نرم افزار اکسل، بی مقیاس سازی شاخص های تاب آوری و خنثی نمودن تاثیر واحدهای اندازه گیری مختلف شاخص ها، فرمول محاسبه تاب آوری زنجیره تامین به منظور پایش کمی و دائم آن حاصل شد.

    کلیدواژگان: ارزیابی عملکرد، تاب آوری، زنجیره تامین دفاعی، شاخص کلیدی عملکرد
  • حمید الله دادی، حجت الله لطیف منش*، مصطفی نجات الهی صفحات 47-83

    کشاورزی یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد جهانی است که غذا، خوراک، فیبر و سوخت را برای جمعیت جهان فراهم می کند. با افزایش جمعیت، تقاضا برای محصولات کشاورزی نیز در حال افزایش است. جهت پاسخگویی به این تقاضا، نیاز به فناوری های نوظهوری که می تواند عملکرد محصول را افزایش دهد، تلفات محصول را کاهش داده و اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند، ضرورت دارد. یکی از این فناوری ها استفاده از پلیمرها در کشاورزی است. پلیمرها مولکول های بزرگی هستند که از واحدهای تکرار شونده به نام مونومر تشکیل شده اند و خاصیت مکانیکی و شیمیایی گوناگونی دارند که به هدف کاربردهای چندگانه تولید می شوند. لذا بررسی حاضر به صورت توصیفی- تحلیلی و از روش کتابخانه ای برای گردآوری اطلاعات و تجزیه وتحلیل داده ها جهت روشن شدن اثرات پلیمرها در فعالیتهای کشاورزی بر جنبه های محیط زیست استفاده شده است، به طوری که روابط اصلی و متقابل در استفاده از پلیمرها در کشاورزی را نشان می دهد. و برخی از جنبه های مهم کاربرد پلیمرها در کشاورزی را که از منظر زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در کشاورزی پایدار مورد توجه هستند از جمله اصلاح خاک، جلوگیری از فرسایش خاک، بهبود رشد گیاه، افزایش جوانه زنی، کنترل بیماری، تحول کنترل شده مواد شیمیایی در مزرعه، جذب بیولوژیکی پلیمری، بسته بندی محصولات کشاورزی و سیستمهای تحویل نانو را مورد واکاوی قرار می دهد.

    کلیدواژگان: اگروپلیمر، تغییرات اقلیمی، راندمان مصرف آب، کشاورزی پایدار، محیط زیست
  • احمدرضا ترسلی* صفحات 85-112
    همزمان با توسعه اینترنت، ظهور و پذیرش گسترده مفهوم رسانه های اجتماعی، نحوه شکل‏گیری و انتشار اخبار را تغییر داده است. اخبار سریع تر، کم هزینه تر و به راحتی با رسانه های اجتماعی قابل دسترسی هستند. این تغییر با معایبی نیز همراه بوده است. به ویژه، محتوای فریبنده، مانند اخبار جعلی ساخته شده توسط کاربران رسانه های اجتماعی، به طور فزاینده ای خطرناک می شود. هدف اصلی این مقاله ارائه راه‎حلی برای چالش تشخیص تفاوت بین اخبار واقعی و جعلی است. این مقاله از نظر هدف کاربردی است و از نظر شیوه اجرا، گردآوری و تحلیل داده‏ها پژوهشی کمی است، که با انتخاب دو مجموعه داده مجموعه داده منبع باز از وب‎گاه کگل در سال 2024 (به عنوان جامعه آماری) و پیش‎پردازش این مجموعه داده با استفاده از سامانه رپیدماینر و بکارگیری ماتریس درهم‏ریختگی مبتنی بر پنج مدل یادگیری ماشین نظارت شده، مدل سازی و اجرا شده است. در این مقاله پس از تجزیه و تحلیل داده ها و محاسبه معیارهای ارزیابی صحت، یادآوری، دقت و امتیازF1 (میانگین همساز) و مقایسه نتایج مشخص گردید که مدل یادگیری ماشین جنگل تصادفی در معیارهای صحت و دقت به ترتیب با 98.3 درصد و 97.9 درصد و مدل یادگیری تقویت گرادیان در محاسبه معیارهای امتیاز F1 و یادآوری به ترتیب با 97.7 درصد و 98.7 درصد بهترین نتیجه در تشخیص اخبار جعلی دارند.
    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، اخبار جعلی، اطلاعات نادرست، ماتریس درهم‏ریختگی
  • حسینعلی حسن پور*، امیرمسعود کریمی، مسعود مصدق خواه، مصطفی زارعی صفحات 113-153

    هدف پژوهش تحلیل کیفی نتایج پژوهش های انجام شده و همچنین مصاحبه از خبرگان آگاه به مباحث زنجیره تامین موادغذایی و اختلالات موجود در آن و همچنین فرهنگ و فرآیندهای موجود در سازمان مورد مطالعه براساس روش فراترکیب کیفی است تا به شناسایی عوامل موثر بر تاب آوری زنجیره تامین در موادغذایی دست یابیم. پژوهش حاضر براساس هدف، توسعه ای-کاربردی، روش انجام پژوهش، تحلیلیتوصیفی بوده و براساس ماهیت داده ها، کیفی است. در این پژوهش پس از جست وجوی اولیه و یافتن و پالایش منابع مرتبط با موضوع تاب آوری زنجیره تامین با روش ارزیابی حیاتی از 531 منبع اولیه، تعداد 62 منبع انتخاب و با استفاده از تحلیل مضمون، عوامل موثر بر تاب آوری زنجیره تامین در قالب مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر شناسایی و دسته بندی شده و سپس برای اشباع مدل از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته از خبرگان سازمانی استفاده شده است. براین اساس مضامین سازمان دهنده شناسایی شده در قالب سه مضمون فراگیر کنشی (قبل اختلال)، همزمان (حین اختلال) و واکنشی (بعد از اختلال) سازماندهی شده اند.

    کلیدواژگان: تاب آوری، زنجیره تامین، مواد غذایی، فراترکیب، تحلیل مضمون
  • رضا شاملو* صفحات 155-189

    امروزه روند ظهور و بروز تهدیدات در قالب های مختلف و جدید کماکان ادامه داشته و با توجه به پیشرفت علم و فناوری در کلیه حوزه ها، تهدیداتی به شکل و فرم جدید در قالب تهدیدات نوپدید، به ویژه تهدیدات نوپدید دفاعی ظهور و بروز می-نمایند.فناوری پهپادها (پرنده های هدایت پذیر از راه دور) به ویژه ریز پرنده ها یکی از تهدیدات نوپدید و دغدغه های اساسی سیاست گذاران علوم و فناوری دفاعی هر کشور است که در سالیان اخیر نقش بسیار چشمگیری در عرصه فعالیت های مختلف نظامی و غیرنظامی داشته است تا جایی که این سامانه ها در سازمان تجهیزاتی نیروهای نظامی (تهاجم هوایی)، شبه نظامی، گروه های شورشی و تروریستی نمود زیاد پیداکرده اند. همچنین به کارگیری ریز پرنده ها در جنگ های آینده زمینه ساز اقتدار هر چه بیشتر نیروهای مهاجم خواهد بود؛ در مقابل راهکارهای مقابله با این تسلیحات نیز باید موردبررسی و تحلیل قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تهدیدات هوایی نوپدید و راهکارهای مقابله با آن (مطالعه موردی: ریز پرنده ها) است که نوع پژوهش کاربردی -توسعه ای و روش آن توصیفی با رویکرد آمیخته و تجزیه وتحلیل داده ها به صورت تحلیل محتوا است. شیوه گردآوری داده ها و اطلاعات موردنیاز، کتابخانه ای، اسنادی و میدانی است و در جهت تبیین موضوع از جامعه آماری شامل نه نفر از خبرگان و صاحب نظران حوزه پدافند هوایی، پهپاد و جنگال به صورت هدفمند جهت مصاحبه عمیق استفاده گردید.در پایان مرتبط با تعداد سه مقوله اصلی، تعداد 24 مقوله فرعی در رابطه با راهکارهای مقابله با ریز پرنده احصاء شده و در انتها پیشنهادهای مرتبط با تحقیق در راستای هدف پژوهش ارائه گردیده است.

    کلیدواژگان: پهپاد، ریز پرنده، تهدید هوایی نوپدید، مقابله با ریز پرنده ها
  • روزبه حبیبی*، مهناز همتی نوعدوست گیلانی، سیده زینب حسینی صفحات 191-210

     تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر راهبردی آموزش کارآفرینی بر تمایل و رفتار کارآفرینی از طریق نقش واسطه ای نگرش، یادگیری و منابع کارآفرینی انجام گردید. این تحقیق به لحاظ روش از نوع کمی-پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع کاربردی می باشد. در این تحقیق گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه استاندارد انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور مرکز رشت می باشد. حجم نمونه نیز برابر 400 نفر در نظر گرفته شد که به صورت در دسترس توزیع گردید. همچنین در راستای تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها و جهت آزمون فرضیه ها از روش مدلسازی معادلات ساختاری بر مبنای حداقل مربعات جزئی و نرم افزار SMART PLS استفاده گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آموزش کار آفرینی از طریق نگرش، یادگیری و منابع کارآفرینی بر تمایل و رفتار کارآفرینی تاثیر مثبت ، معنادارو راهبردی دارد. 

    کلیدواژگان: کلیدواژه ها: راهبرد، آموزش کارآفرینی، تمایل کارآفرینی، رفتار کارآفرینی، نگرش کارآفرینی