زمین شناسی، زمین شیمی و کانی شناسی در پهنه های دگرسانی و ماده معدنی در منطقه اکتشافی مس کلاته برق، شمال غرب بردسکن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

منطقه اکتشافی مس کلاته برق در شمال غربی بردسکن، استان خراسان رضوی واقع است. واحدهای سنگی در منطقه مورد بررسی شامل توالی از سنگ های آتشفشانی ائوسن با طیف ترکیبی بازالت و سپس تراکی آندزیت و آندزیت است. روی این مجموعه، واحد کنگلومرایی قرار دارد که قطعه های آن بیشتر از سنگ های آتشفشانی تشکیل شده اند. تخلخل بالای کنگلومرا به عنوان سنگ میزبان محیط مناسبی برای تشکیل کانسارهای مس مانتو را در این پنجره فراهم کرده و کانی سازی در افق ویژه ای واحد کنگلومرایی رخ داده است. کانی شناسی ماده معدنی شامل کانی های اولیه کالکوزیت و کمی بورنیت است و کانی های ثانویه نیز مالاکیت و کوولیت هستند که از این میان، کالکوزیت مهمترین کانی سولفیدی در منطقه به حساب می آید. ساخت و بافت ماده معدنی بصورت رگچه ای، پرکننده ، پراکنده و جانشینی است. کانی شناسی دگرسانی در ارتباط با کانه زایی کلریت و کلسیت است. بی هنجاری زمین شیمی مس در نمونه های سطحی 4/1 درصد است. وجود کالکوزیت، نبود یا مقدار کم کانی های سولفیدی آهن دار، حضور کلریت و کلسیت به عنوان کانی باطله اصلی و نبود کوارتز نشان دهنده یک محلول کانه دار احیایی و فقیر از آهن و سیلیس است. شواهد سنگ شناسی، دگرسانی، کانی شناسی و زمین شیمی منطقه اکتشافی کلاته برق شبیه به ذخایر مس مانتو است.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 242
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2749720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!