معرفی مدل SWOT و کاربرد آن در برنامه ریزی راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدیریت و برنامه ریزی دارای سطوح گوناگونی است که راهبرد عالی ترین سطح آن بوده و دارای یک نگرش بلندمدت در تخصیص منابع و تصمیم گیری است. مدیریت جامع حوزه آبخیز نیز یکی از رویکردهای مدیریتی قابل اتکا و موردپذیرش جامعه جهانی است که مدیریتی هماهنگ بر سامانه های فیزیکی، بیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی است. ازجمله مدل های برنامه ریزی راهبردی، مدل SWOT است. این مدل با توجه به ویژگی های ساختاری و قابلیت های گسترده به راحتی می تواند در مدیریت سامانه های متنوع طبیعی و انسانی و ازجمله در مدیریت حوزه های آبخیز به کار آید. تحلیل SWOT ابزاری برای شناخت تهدیدها و فرصت های موجود در محیط خارجی یک سامانه و بازشناسی ضعف ها و قوت های داخلی آن سامانه است. شناسایی صحیح مشکلات حوضه نیز یکی از مهم ترین مراحل برای اجرای این رویکرد می باشد. مدل SWOT با توجه به انعطاف پذیری و قابلیت درک روابط علت و معلولی می تواند در برنامه ریزی راهبردی مدیریت جامع حوزه آبخیز مورداستفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 7
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2751636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!