استخراج کیتین و تولید کیتوزان از پوست میگو با کمک پرتو الکترونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این مطالعه، تاثیر پرتودهی الکترونی پوست میگو، زمان، غلظت اسید کلریدریک و غلظت هیدروکسید سدیم بر فرآیند استخراج کیتین و تولید کیتوزان بررسی شد. ویژگی های محصولات با آزمون های طیف سنجی فروسرخ، پراش پرتو ایکس، گرماسنجی وزنی، گرانروی سنجی، قدرت جذب آب و چربی و خواص ضد میکروبی ارزیابی شد. میزان و سرعت حذف مواد معدنی و پروتئین با افزایش غلظت اسید و باز تا حدی افزایش یافت و سپس ثابت شد. معدنی زدایی با اسید کلریدریک 5/0 مولار در زمان 6 ساعت و پروتئین زدایی با سود 1 مولار در دمای 65 درجه سلسیوس به مدت 6 ساعت به عنوان فرآیند مناسب استخراج کیتین، پیشنهاد شد. پرتودهی موجب کاهش زمان مورد نیاز فرآیندهای معدنی زدایی و پروتئین زدایی شد. کلسیم باقی مانده در پوست های پرتودهی نشده و پرتودهی شده با دز 30 کیلوگری پس از 6 ساعت تیمار با اسید کلریدریک 5/0 مولار، به ترتیب 75/13 و 75/9 میلی گرم بر گرم بود. افزایش دز پرتودهی در بازه 10-100 کیلوگری، منجر به کاهش وزن مولکولی، افزایش درجه استیل زدایی و کاهش بلورینگی کیتوزان شد. بسته به دز پرتودهی و شرایط استیل زدایی، کیتوزان با درجه استیل زدایی بین 60-95 درصد و وزن مولکولی  105×1/2 -104×3/2 تولید شد. قدرت جذب آب و چربی بسته به دز پرتودهی به ترتیب در محدوده 650-860 و 360-540 بدست آمد. حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت باکتری کشی کیتوزان های تولیدی، علیه اشرشیا کولای به ترتیب در محدوده 6/0-8/0 و 4/1-5/2 و علیه استافیلوکوکوس اورئوس به ترتیب در محدوده 5/0-7/0 و 8/0-5/1 میلی گرم بر میلی لیتر متغیر بود. قطر هاله عدم رشد، برای باکتری های یاد شده با افزایش دز پرتودهی از صفر به 99 کیلوگری به ترتیب از 7/3 به 2/17 و از 5 به 8/18 میلی متر افزایش یافت. با توجه به نتایج به نظر می رسد، پرتودهی الکترونی روشی امیدوار کننده برای تولید کیتین و کیتوزان با خواص منحصر به فرد برای کاربردهای مختلف است.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 238
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2752894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!