راهبردهای توسعه گردشگری شهری با رویکرد فرهنگی تاریخی (مورد مطالعه: استان گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گردشگری فرهنگی یک فرصت بزرگ و یک روند رو به رشد است. حداقل 40 درصد از کل گردشگران در سراسر جهان را می توان گردشگران فرهنگی در نظر گرفت. گردشگری فرهنگی می تواند به حفظ میراث ملموس (مادی) و ناملموس (غیر مادی) در جامعه کمک کند. استان گیلان به دلیل ظرفیت های طبیعی خود هر ساله گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب و جذب می نماید و تاکنون کمتر به عنوان یک مقصد فرهنگی تاریخی مطرح بوده است در حالی که جاذبه های فرهنگی تاریخی (ملموس و ناملموس) بسیاری بخصوص در شهرهای این استان وجود دارد و بسیاری از آنان نیز ثبت ملی و بین المللی شده اند. برای فعال نمودن گردشگری فرهنگی در این استان و توجه به جاذبه های تاریخی و فرهنگی، در این مقاله با یاری گرفتن از مدل تحلیلی سوات (SWOT)، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید برای توسعه ی گردشگری شهری با رویکرد فرهنگی تاریخی، در استان گیلان ارایه شده، در نهایت، راهبردهای توسعه ی گردشگری فرهنگی- تاریخی در این استان مشخص شده اند. نتایج مدل تحلیلی سوات نشان می دهد که راهبرد های تهاجمی، موثرترین راهبردها در توسعه ی این نوع گردشگری در استان هستند که در واقع نشان دهنده ی نقاط قوت بسیار زیاد در شهرهای استان برای استفاده از فرصت های پیش رو در توسعه ی گردشگری شهری با رویکرد فرهنگی تاریخی است. این راهبرد ها عبارتند از: تدوین برنامه های بازاریابی و تبلیغات (محلی، منطقه ای و ملی و بین المللی) برای برندسازی استان گیلان به عنوان یک استان فرهنگی تاریخی؛ برنامه ریزی برای استفاده از منابع انسانی جامعه ی میزبان؛ تدوین طرح های تشویقی (معافیت های مالیاتی اعطای تسهیلات و...) برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری محلی، منطقه ای و بین المللی؛ استانداردسازی هرچه بیشتر زیرساخت ها برای ثبت بین المللی گیلان به عنوان یک استان فرهنگی تاریخی؛ تدوین برنامه های آموزشی مشترک با کشورهای پیش رو در آموزش گردشگری (برای دریافت به روزترین آموزش های کاربردی در حوزه ی گردشگری و هتلداری).

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 68
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2752932 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!