مدل رشد وابسته به دما در Trissolcus grandis Thomson (Hymenoptera: Scelionidae)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زنبور پارازیتویید Trissolcuss grandis Thomson یکی از مهمترین پارازیتوییدهای تخم سن گندم است، که جمعیت سن گندم را می تواند در مزارع گندم و جو کنترل کند. با وجود نتایج ارزشمند قبلی، رشد این زنبور پارازیتویید در دامنه وسیعی از دماها مطالعه نشده است. این مطالعه به منظور ارزیابی اثر دما بر رشد T. grandis بر روی تخم سن گندم به عنوان میزبان در دامنه وسیعی از دما (12/5 تا 40 (°C0/5) درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5±65 درصد و طول دوره روشنای 16 و تاریکی 8 ساعت) در شرایط آزمایشگاهی انجام شد. طول دوره رشدی مرحله نابالغ (تخم-بالغ) T. grandis با افزایش دما تا 35 درجه سلسیوس در هر دو جنس کاهش یافت. الگوهای طول دوره رشد مرحله نابالغ ماده و نر وابسته به دما (یعنی ظهور ماده و نر حشرات بالغ T. grandis) با رگرسیون خطی و غیرخطی مدل سازی و شبیه سازی شدند. آستانه دما برای ماده ها و نرها به ترتیب 10/61 و 10/62 درجه سلسیوس بود. ثابت دمای مرحله نابالغ حشرات ماده و نر به ترتیب 179/85 و 161/03 روز-درجه بود. مدل های انتقال مرحله ای برای حشرات ماده و نر T. grandis با استفاده از دو مولفه اصلی، مدل غیرخطی نرخ رشد (مدل تغییر یافته Sharpe & DeMichele) و مدل توزیع (تابع دو پارامتری Weibull) برای شبیه سازی نسبت افراد منتقل شده از تخم به حشرات بالغ ساخته شد. این مدل ها برای ساخت مدل جمعیتی T. grandis به منظور توصیف الگوی ظهور و پویایی جمعیت در مزارع مختلف گندم و جو و همچنین برای بهینه سازی شرایط محیطی پرورش انبوه، مفید خواهند بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
257 تا 268
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2753166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!