تاثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه سوء مصرف مواد در دانش آموزان پسر دبیرستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

سوء مصرف مواد با تاثیرات منفی بر فرآیندهای ذهنی، جسمی و سیستم عصبی مرکزی در انسان همراه است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیرانه در برابر سوء مصرف مواد در دانش آموزان پسر انجام شد.

روش کار

این مطالعه بر روی 260 دانش آموز پسر مقطع متوسطه شهر خرمشهر در سال 1397 انجام شد. دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. آنها پرسشنامه مسعودی بروجنی را بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی تکمیل کردند. برنامه آموزشی در پنج جلسه بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی و پس آزمون سه ماه پس از مداخله برگزار شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون مجذور خی، تحلیل کوواریانس، SPSS نسخه 20 تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج نشان داد که در مرحله پس آزمون، با کنترل تاثیر نمرات پیش آزمون، تاثیر تمرین بر متغیرهای حساسیت درک شده (001/0>P)، شدت درک شده (001/0p<)، فواید درک شده (P 001/0<) و سرنخ هایی برای اقدام (001/0>P) موثر بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد اجرای یک مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی می تواند تهدید ادراک شده را افزایش داده و از رفتارهای سوء مصرف مواد در دانش آموزان دبیرستانی پیشگیری کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
205 تا 211
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2753736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!