اثر تعاملی هشت هفته تمرین تناوبی با شدت متوسط به همراه مکمل سلنیوم بر سطوح هورمون های تیروئیدی، نیمرخ لیپیدی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

تیروئید تحت تاثیر عوامل مرتبط با سبک زندگی از جمله تغذیه و فعالیت بدنی است؛ همچنین سلنیوم برای عملکرد این غده اهمیت دارد. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر هشت هفته تمرین تناوبی با شدت متوسط با و بدون مکمل سلنیوم بر سطوح هورمون های تیروئیدی، نیمرخ لیپیدی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید بود.

روش بررسی

در این مطالعه نیمه تجربی، 46 زن مبتلا به بیماری کم کاری تیروئید به صورت تصادفی در چهار گروه (دارونما، مکمل، تمرین+ مکمل و تمرین+دارونما) تقسیم شدند. مصرف مکمل سلنیوم (روزانه 200 میکروگرم) بود. برنامه تمرین تناوبی با شدت متوسط شامل هشت هفته، هر هفته سه جلسه و هر جلسه به مدت20 تا40 دقیقه با شدتی معادل60 تا80% ضربان قلب بیشینه انجام شد. ارزیابی ها شامل بررسی آنتروپومتریک (وزن، شاخص توده بدن، نسبت دور کمربه لگن و درصد چربی بدن)، کیفیت زندگی و نیز سطوح هورمون های تیروئیدی، نیمرخ لیپیدی و پروتئین واکنشی C (CRP) قبل و بعد از مداخله بود.

یافته ها

تغییرات تعامل زمان در گروه در سطوح CRP، نیمرخ لیپیدی (به استثنای کلسترول تام)، هورمون های تیروئیدی، کیفیت زندگی و و شاخص های آنتروپومتریک (به استثنای نسبت دور کمربه لگن) به لحاظ آماری معنی دار بود (0.001=p).

نتیجه گیری

تمرین تناوبی با شدت متوسط به همراه مکمل سلنیوم با کاهش نیمرخ لیپیدی و افزایش هورمون های تیروئیدی و کیفیت زندگی همراه است. بنابراین احتمالا می توان از این روش برای بهبود موثرتر عملکرد تیروئید در زنان مبتلا به کم کاری تیروئید استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 61
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2754068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!