اثرات محافظت عصبی نانوفیتوزوم آلفاپینن بر آسیب های اکسیداتیو القاء شده با تتراکلریدکربن (CCl4)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تتراکلریدکربن (CCl4) حلال شیمیایی رایج که موجب استرس اکسیداتیو و آسیب مغزی می شود. آلفاپینن دارای خواص آنتی اکسیدانی نقش مهمی در کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود التهاب دارد. با این حال، آلفاپینن به دلیل حلالیت کم فراهمی زیستی پایینی دارد. هدف از این پژوهش بررسی اثرات حفاظتی نانوفیتوزوم آلفاپینن بر آسیب مغزی ناشی از CCl4 در موش صحرایی نر است.

روش ها

در این پژوهش 35 سر موش صحرایی نر نژاد ویستار به پنج گروه کنترل، نانوفیتوزوم آلفاپینن (50 میلی گرم بر کیلوگرم) به مدت 14 روز، CCl4) 1 میلی گرم بر کیلوگرم) دوبار در هفته به مدت 14 روز و دو گروه CCl4 که با آلفاپینن و نانوفیتوزوم آلفاپینن (50 میلی گرم بر کیلوگرم) به مدت 14 روز تحت درمان قرار گرفتند تقسیم شدند. در نهایت، میزان سطوح مالون دی آلدهید (MDA) و گلوتاتیون (GSH) و همچنین فعالیت آنزیم های سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، کاتالاز (CAT) و گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) مورد بررسی قرار گرفت.

تایج و بحث:

 نتایج ما نشان داد سطح GSH (001/0 <p) و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی (01/0> P) در مغز موش دریافت کننده CCl4 بطور معنی داری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت در حالیکه نانوفیتوزوم آلفاپینن بطور معنی داری افزایش داد. در مقابل، سطح MDA در مغز موش دریافت کننده CCl4بطور معنی داری (001/0>P) نسبت به گروه کنترل افزایش یافت. در حالیکه نانوفیتوزوم آلفاپینن سطح MDA را بطور معنی داری کاهش داد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که نانوفیتوزوم آلفاپینن می تواند از مغز در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب ناشی از CCl4 محافظت کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2755789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!