مدلی برای تحلیل توانمندسازهای زنجیره تامین سبز در صنعت خودرو ایران

پیام:
چکیده:

صنعت خودروسازی به عنوان یکی از صنایع مولد در بسیاری از کشورها شناخته می شود و این صنعت همواره مورد توجه دولت های مختلف در سرتاسر جهان بوده است. هم چنین امروزه مسائل زیست محیطی و مخاطراتی که پیش روی محیط پیرامونی انسان ها قرار دارد نیز در مرکز توجهات بین المللی قرار گرفته است. صنعت خودروسازی به علت ماهیتی که دارد می تواند تاثیرات منفی فراوانی بر محیط زیست داشته باشد؛ به همین روی، تلاش های بسیاری به هدف کاهش این اثرات در حال اجرا شدن است. پژوهش حاضر با هدف ارائه یک مدل جهت تحلیل توانمندسازهای زنجیره تامین سبز در صنعت خودرو ایران انجام شد. در این پژوهش از روش مدل سازی ساختاری - تفسیری جهت تعیین روابط بین توانمندسازها بهره گرفته شد. در پژوهش حاضر، شرکت های فعال در حوزه تولید خودرو و قطعات خودرو به عنوان محل مطالعه انتخاب شدند. جامعه آماری این تحقیق از خبرگان عملیات زنجیره تامین در شرکت های خودروسازی تشکیل شده بود که بدین منظور تعداد 16 نفر از مدیران زنجیره تامین شرکت های مذکور به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. جهت محاسبات و ارائه مدل در این پژوهش از نرم افزار متلب بهره گرفته شد. بر نتایج به دست آمده از مدل ارائه شده به روش مدل سازی ساختاری- تفسیری، در سطح اول مدل، مولفه های مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی سازمان و تلاش برای بازیافت و استفاده مجدد قرار گرفتند. هم چنین در سطح هفتم (آخر)، مولفه مدیریت ارتباط با تامین کنندگان قرار گرفت.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 19
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2756460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!