بررسی ثبت حقوق ارتفاقی و استیفای آن در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش پیش رو به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی ثبت حقوق ارتفاقی و استیفای آن در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. طبق ماده 93 قانون مدنی: ارتفاق حقی برای شخصی در ملک دیگری است. در واقع، حق ارتفاق یکی از مباح مطرح در قانون مدنی ایران است که از حقوق عینی می باشد و ریشه در فقه امامیه دارد. در توضیح باید گفت افزایش جمعیت در مناطق شهری و محدودیت در فضا و تامین زیرساخت های شهری، موجب توسعه عمودی آپارتمان ها و زیرساخت های بالا و پایین سطح زمین شده است. سازمان های مربوط به مدیریت زمین و ثبت حقوق مالکیت املاک، در نظام بین المللی، راهکار پاسخگویی به این امر را کاداستر سه بعدی می دانند. در حال حاضر در اکثر سازمان های مربوطه، کاداستر دو بعدی در ثبت و نمایش املاک مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که این سیستم نمی تواند به طور کامل حقوق مسئولیت ها و محدودیت های مربوط به آن ها را ارائه کند. از آن جمله می توان به محدودیت در تحلیل و نمایش حقوق ارتفاقی اشاره کرد. اما در رابطه با چگونگی ثبت حقوق ارتفاقی باید گفت: پس از انجام عملیات مقدماتی ثبت و تقسیم حوزه ثبتی به چند ناحیه و انتشار آگهی ثبت عمومی، نوبت به انتشار آگهی ثبت عمومی و اطالاع به اداره اوقاف می رسد و سپس با انتشار آگهی مقدماتی و شماره گذاری املاک و پلاک کوبی به تحقیق از مطلعین و توزیع اظهارنامه و انتشار آگهی نوبتی می پردازند.

زبان:
فارسی
صفحات:
382 تا 402
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!