نقش نهادها و احزاب سیاسی در غنی سازی انرژی هسته ای در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد براساس نظریه سیستم ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقاله حاضر به بررسی نقش نهادها و احزاب سیاسی در غنی سازی انرژی هسته ای در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد با توجه به تحلیل نظریه سیستم ها از دیدگاه دیوید ایستون، می پردازد. برنامه های هسته ای ایران در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد تحت تاثیر تعاملات پیچیده نهادهای مختلف و فرآیندهای متنوع بوده است. بر اساس نظریه سیستم ها، این برنامه ها با ورودی هایی چون حمایت های احزاب سیاسی، تصویب قوانین در مجلس شورای اسلامی، و تدوین سیاست های امنیتی از سوی شورای عالی امنیت ملی و وزارت دفاع روبه رو بوده اند. این نهادها با تامین منابع مالی و امنیتی، نقش محوری در پیشبرد فناوری های هسته ای ایفا کردند. فرآیندهای کلیدی شامل تحقیق و توسعه فناوری های هسته ای توسط سازمان انرژی اتمی و حفاظت از تاسیسات هسته ای به وسیله وزارت دفاع بوده که منجر به افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم و تامین نیازهای انرژی داخلی شدند. خروجی های این برنامه ها به تقویت امنیت ملی و کاهش وابستگی به منابع خارجی کمک کرد. بازخوردهای داخلی و بین المللی، از طریق ارزیابی مستمر عملکرد و پاسخ به فشارهای جهانی، به بهبود سیاست ها و تطبیق فرآیندها با شرایط جدید منجر شدند. این بازخوردها نه تنها نقاط قوت و ضعف سیستم را شناسایی کردند بلکه به بهبود مستمر برنامه های هسته ای و ارتقاء تعاملات بین المللی کمک کردند. به طور کلی، تحلیل این فرآیندها و بازخوردها نشان دهنده اهمیت تعامل و تطبیق مداوم در موفقیت برنامه های هسته ای است.

زبان:
فارسی
صفحات:
403 تا 421
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2757260 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!